کاهش قیمت مادربورد و کارت گرافیک

عکس :آکو سالمی

بازار دیجیتال - به رغم ادعای برخی از فروشندگان بازار در رابطه با رشد قیمت مادربورد، کارت گرافیک و رم با برندهای مختلف، نمایندگی‌های فروش از ثبات قیمت‌ها و در پاره‌ای موارد افت قیمت‌ها خبر می‌دهند.

طبق اعلام فعالان بازار، طی ده روز گذشته با اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده، قیمت انواع مادربورد، کارت گرافیک و رم در حدود سه‌درصد افزایش یافته است.

البته برخی از فروشندگان نیز از ثبات قیمت‌ها و گروه اندکی از کاهش قیمت این کالاها در بازار خبر می‌دهند.

به گفته یکی از فروشندگان این کالاها در پاساژ پایتخت، روال معمول قیمت‌ها در بازار رم و مادربورد سیر نزولی است و به طور کلی قیمت این اقلام در بازار جهانی و به تبع آن بازار داخلی هر از چند گاهی و با ورود تکنولوژی‌های جدید به بازار کاهش می‌یابد.

این فروشنده معتقد است، رشد قیمت رم، مادر بورد و کارت گرافیک با توجیه افزوده شدن مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به هیچ وجه قابل قبول نیست.

چرا که در صورت افت قیمت این اقلام در بازار جهانی نیز احتساب مبلغ سه‌درصد نیز قیمت‌ها را در بازار داخلی ثابت نگه می‌دارد و افزایش قیمت‌ها انتظار نمی‌رود.

نمایندگی‌های فروش نیز خبر افزایش قیمت‌ رم، مادربورد و کارت گرافیک را تکذیب کرده و حتی به افت قیمت‌ها طی چند روز اخیر اشاره کردند.

شرکت توسعه رایانه گلسان از شرکت‌هایی است که از ثبات قیمت مادربورد و کارت گرافیک‌هایش خبر داد و گفت: طی یک ماه اخیر تغییری در قیمت‌ها اعمال نشده و همچنین مدل جدیدی نیز وارد نکرده‌ایم.

آواژنگ نمایندگی فروش محصولات گیگابایت، لیدتک و ... نیز از افت تقریبی برخی از محصولات خود در بازار خبر داد. طبق اعلام این شرکت از اواخر شهریور ماه سال‌جاری شرکت آواژنگ قیمت برخی از محصولات خود مانند کارت گرافیک، رم و مادربورد را کاهش داده است.

برخی از فروشندگان نیز از رشد قیمت انواع فلش دیسک در بازار خبر می‌دهند که نمایندگی‌های فروش نیز این موضوع را تکذیب کردند.

طبق اعلام فعالان بازار، فلش دیسک‌های چهار و دو گیگابایتی ظرفیت‌های پر فروش این کالا در بازار هستند و پس از آن فلش دیسک‌های ۸ گیگابایتی، یک گیگابایتی و ... در بازار پرفروشند.

صارمی یک فروشنده در این زمینه می‌گوید: فلش دیسک‌های با ظرفیت‌های بالای ۸ گیگابایت و پایین‌تر از یک گیگابایت در بازار فروش چندانی ندارند.

این فروشنده KING STON و APACER را از برند‌های پرفروش بازار فلش دیسک عنوان کرد.