عرضه گوشی‌های چینی در بازار جهانی، بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته است تا کاربران را از واقعیت تلخ این سری از گوشی‌های تلفن‌همراه آگاه کنند.

به عقیده کارشناسان با وجود اینکه بیشتر گوشی‌های چینی که وارد بازار جهانی تلفن‌همراه شده‌اند، دارای فناوری‌های جذابی نظیر صفحه‌نمایش لمسی بزرگ، دوربین‌های عجیب و باکیفیت، سرویس ارتباطی بلوتوث و پشتیبانی از موج FM رادیو هستند و همچنین قابلیت دریافت سیگنال‌های تلویزیونی را دارند و تصاویر تلویزیونی را نمایش می‌دهند، اما باید به این نکته توجه داشت که کاستی‌های این نوع گوشی‌ها می‌تواند بر ظواهر جذاب آن‌ها غلبه کند.

علاوه بر این گوشی‌های چینی با قیمت بسیار پایینی نسبت به امکاناتی که دارند در بازار عرضه می‌شوند.

این در حالی است که گفته می‌شود فن‌آوری‌های موجود در این گوشی‌ها تنها در روزهای اول قابل استفاده است و پس از مدتی در اغلب موارد، دوربین این نوع گوشی‌های چینی از کار می‌افتد یا وضوح صدای خود را از دست می‌دهند.

از جمله معضلات اصلی که گریبان‌گیر کاربران این نوع گوشی‌ها می‌شود، فقدان خدمات پس از فروش از سوی شرکت تولید‌کننده و معتبر نبودن شرکت‌های تولید‌کننده این نوع گوشی‌ها است.

گفتنی است؛ گوشی‌های چینی که بیشتر آنها وارد بازارهای تلفن‌همراه کشور‌های جهان سوم می‌شود، با کیفیت نامشخص و شرکت تولید‌کننده نامشخص در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و در صورت بروز هرگونه مشکلی، جبران خسارت میسر نمی‌باشد.علاوه بر این گفته می‌شود کارشناسان پزشکی بر این باورند که تشعشعات خارج شده از این گوشی‌ها بسیار بیشتر از حد معمول و نرمال است و ممکن است برای انسان مضر باشد.همچنین این نوع گوشی‌ها دارای کد هویت تجهیزات مخابراتی بین‌المللی(IMEI) نیستند و گفتنی است علاوه بر خطراتی که این گوشی‌ها دارند، به صورت غیرقانونی وارد بازارهای تلفن‌همراه می‌شوند.