اینترنت در جیب

مترجم: ندا لهردی

هر محصول صرف‌نظر از نوع کاربرد و کاربری‌اش دنیایی از برنامه‌ریزی و طرح‌های مختلف را پشت خود دارد و تنها یک نام یا در واقع «برند» می‌تواند شناسنامه آن باشد. درحقیقت برند هر محصول به عنوان شناسنامه و اعتبار آن، نماینده تلاش‌ها، سیاست‌ها، زیرساخت‌ها و طرح‌های یک شرکت و کارکنانش است و از طرفی موسس و مدیرعامل آن شرکت هم می‌تواند جلوه‌ای از تمام این عوامل و ویژگی‌ها باشد.

به همین دلیل هم هست که مدیرعامل یک شرکت بزرگ و شناخته شده در سطح جهان معمولا حرف‌های زیادی درباره گذشته و آینده شرکتش برای گفتن دارد.

حالا اگر این شرکت بزرگ نام «Dell» را بر پیشانی خود داشته باشد که قطعا صحبت‌های مدیرعامل و موسس هم‌نام آن می‌تواند جذاب‌تر هم باشد؛ آن قدر جذاب که در فرصت کوتاه مصاحبه از هر موضوعی به قدر کافی صحبت شود.

وب‌سایت Gigaom به تازگی جدیدترین مصاحبه را با «مایکل دل» موسس و مدیرعامل شرکت کامپیوتری Dell انجام داده است.

این مصاحبه را که در آن از موضوعات مختلفی مانند Could Computing (خدمات گسترش و استفاده از تکنولوژی کامپیوتر یا امکانات مرتبط با IT تحت اینترنت) تا مزایای موسس یک شرکت بزرگ بودن صحبت شده است، را می‌خوانیم.

مشتری‌مداری و فرصت‌های بزرگ

آیا شرکت Dell تاکنون عرضه خدمات اینترنتی مشتری‌مدار (Could) را آغاز کرده است؟

بله، ما اکنون در حال عرضه این خدمات به مشتری‌های خود هستیم. این خدمات به راحتی و آسانی یک نرم‌افزار ساده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. به عنوان مثال برای مدیریت زیرساخت‌ها، ما به تازگی تعدادی شرکت مانند Everdeam را خریده‌ایم که می‌توانند تمام انواع خدمات را به صورت آنلاین فراهم کرده و در اختیار کاربران بگذارند.

به این ترتیب ما علاوه‌بر عرضه خدمات موردنیاز کاربران خود، تجارت بزرگی را هم در زمینه مدیریت زیرساخت‌های کامپیوتری برای شرکت‌های بزرگ دیگر به وجود آورده‌ایم.

شما به عنوان یک شرکت بزرگ برای نزدیک شدن به مشتریان و رهبری بازار چه کرده‌اید؟

شرکت ما در هشت سال اخیر بیشترین حجم کامپیوترهای فروخته شده در آمریکا را در اختیار داشته است. محصولات بی‌سیم مبتنی بر اینترنت و گوشی‌های موبایل هوشمند هم بخش دیگری از برنامه‌ ما برای نزدیک شدن به سلیقه بازار است. در حقیقت تمرکز ما روی حجم محصولات مورد تقاضای بازار مانند نوت‌بوک‌ها است.

اما آنچه فکر ما را به خودش مشغول کرده، محصولاتی است که با نام «اینترنت در جیب» شناخته می‌شوند؛ اینکه آیا آنها جایگزین نوت‌بوک‌ها می‌شوند یا در کنار آنها در بازار عرضه می‌شوند؟

شاید این همان سوالی است که شما هم به آن فکر می‌کنید!

شما درباره بزرگ‌ترین فرصت برای «Dell» چه فکر می‌کنید؟

ما پنج فرصت بزرگ را شناسایی کرده‌ایم. وقتی می‌گویم بزرگ، درباره مبلغی در حدود ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار برای هر فرصت صحبت می‌کنم. آنها شامل بازار مصرف‌کننده، کامپیوترهای قابل حمل، کشورهای در حال توسعه، شرکت‌های بزرگ و بنگاه‌های تجاری کوچک یا متوسط هستند.

موبایل‌های هوشمند

آیا هیچ برنامه‌ای برای طراحی و تولید گوشی‌های موبایل یا موبایل‌های هوشمند ندارید؟

به طور کلی ما به مقوله موبایل‌های هوشمند توجه خاصی داریم اما من انتظار هیچ چیزی را در هیچ زمانی به این زودی ندارم.

آیا شما فکر می‌کنید که با ظهور و حضور سیستم‌عامل Android شرکت Google وسیستم عامل Microsoft Mobiles Symbian ورود به تجارت گوشی‌های موبایل برای Dell راحت‌تر است؟

آنچه شما می‌توانید در این صنعت به دست بیاورید در واقع استانداردهایی است که کاربردها و اکوسیستم‌های مختلف براساس آنها شکل گرفته و ایجاد می‌شوند.

تمام اینها می‌توانند فرصت‌های بسیار زیادی را در اختیار ما قرار بدهند.

شما می‌توانید نقش موثر و تغییردهنده‌ای در این بازار داشته باشید و می‌توانید برای کار با سیستم عامل Android یا Symbian هم تصمیم بگیرید. آیا تمایلی به کار با یکی از آنها دارید؟

ما برای پرده‌برداری عمومی از برنامه‌هایمان آمادگی نداریم و هنوز در حال کار روی آنها هستیم.

موسس یک شرکت بزرگ

از دید شما به عنوان موسس یک شرکت، چه چیزی یک موسس و مدیر عامل را از یک مدیرعامل حرفه‌ای متمایز می‌کند؟

یک موسس اجازه ویژه‌ای برای ایجاد تغییر در یک شرکت دارد. این اتفاق دو یا سه بار در تاریخ شرکت ما هم افتاده و ما تغییرات چشمگیری را ایجاد کرده‌ایم. من همیشه به همکارانم در شرکت می‌گویم که ما مدل درستی از یک انقلاب بزرگ در صنعت کامپیوتر هستیم و به این دلیل باید این روند تغییر را ادامه دهیم. فکر می‌کنم به عنوان یک موسس، اجازه ویژه‌ای برای سوال درباره گذشته و آینده شرکتش دارد.

به این ترتیب، این کار می‌تواند یک شغل سیاسی باشد؟

این شغل بیشتر از آنکه سیاسی باشد، مسوولیت‌آور است. وقتی ما اولویت‌ها را در ساختار شرکت مشخص کردیم، مبنای کار خود را روی کار خوب گذاشتیم. چون وقتی ما کاری را به خوبی انجام می‌دهیم، مردم نتایج آن را دیده و می‌توانند تاثیر آن را روی روند موفقیت‌هایشان ببینند. به این ترتیب آنها می‌توانند رویاهایشان را در اصول کار و مسوولیت‌های آن شرکت پیدا کنند. کاربران ما به خوبی می‌دانند که ما چه می‌‌کنیم.

... و آینده

برداشت من همیشه این بوده است که بزرگ‌ترین امتیاز رقابتی شما، زنجیره عرضه شرکت شما است که برای شرکت‌های دیگر قابل رقابت نیست. این چرخه در طول زمان رشد چشمگیری داشته و به همین دلیل هم رقبای دیگر را به فکر کردن با شیوه «Dell» واداشته است. امتیاز رقابتی آینده شما برای حرکت رو به جلو چیست؟

فکر می‌کنم این درست است که چرخه عرضه، امتیاز بزرگ رقابتی ما است. به عنوان مثال اگر شما به روند عدالت‌محوری در خدمات ارائه شده به مشتریان نگاه کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که این کار سرمایه خالص ما را همچنان بالاتر از رقبای دیگر نگه داشته است. به نظر من امتیاز رقابتی بعدی ما ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان و اطلاعاتی است که در این روند از طرف مشتریان به ما منتقل می‌شوند. با دانستن آنچه مشتریان می‌خواهند و ساختن محصولات و فراهم کردن امکانات و خدمات مورد نیاز آنها، می‌توانیم یک قدم از همه شرکت‌های رقیب جلوتر باشیم.