مرتضی امامی، معاون برنامه‌‏ریزی و تدوین استاندارد سازمان استاندارد با بیان اینکه سازمان بین‌‏المللی استاندارد نیز هیچ استانداردی را در رابطه با گوشی تلفن‌همراه تدوین نکرده است، گفت: سازمان استاندارد، ۳ استاندارد مربوط به گوشی همراه را بر اساس استانداردهای انگلیس در دست تدوین دارد.

به گزارش ایلنا، وی اذعان داشت: استانداردهای گوشی تلفن‌همراه مشمول مقررات استاندارد اجباری نبوده، اما به‌طور کلی گوشی تلفن‌همراهی مناسب است که با سیستم شبکه مخابراتی کشور همخوانی داشته باشد.

وی از تدوین ۳‌هزار استاندارد در کمیته تدوین استاندارد بین‌المللی مخابرات (ITU) خبر داد و افزود: از این تعداد ۶۰۰ استاندارد ملی در ارتباط با شبکه‌‏ها و تلفن‌‏های ثابت است که به عنوان استاندارد ملی کاربرد دارد.

امامی در ادامه با اشاره به تدوین ۲۷‌هزار استاندارد بین‌‏المللی گفت: براساس برنامه، تا پایان برنامه پنجم مکلف هستیم که به سطح استانداردهای بین‌‏المللی فعلی برسیم.

نسل سوم تلفن‌همراه از مهم‌ترین شاخص هایITU

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: نسل سوم تلفن‌همراه جزو با اهمیت‌ترین شاخص‌هایی خواهد بود که مورد توجه اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) قرار می‌گیرد.

احمد پورنگ‌نیا در گفت‌و‌گو با موبنا با اشاره به این که شاخص‌های مدنظر ITU در هر سال تغییر می‌کند، اظهار داشت: این سازمان در سال‌های گذشته در ارائه آمار‌های خود به موارد و شاخص‌های دیگر ارتباطی و مخابراتی توجه داشته است.

وی استفاده از اینترنت از طریق تلفن‌همراه را از دیگر شاخص‌هایی که مدنظر اتحادیه جهانی مخابرات قرار دارد؛ دانست و گفت: این سازمان به سرویس ارزش افزوده تلفن‌همراه بسیار اهمیت می‌دهد.

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل ادامه داد: شاخص‌های جدیدی نیز به زودی به موارد مد نظر اتحادیه افزوده می‌شود.

این در حالی است که با حضور اپراتور سوم، نسل سوم تلفن‌همراه نیز درحوزه مخابراتی کشور فعال می‌شود.

گفتنی است از شرایط اصلی فعالیت اپراتور سوم تلفن‌همراه و ویژگی متمایز این اپراتور در مقایسه با سایر اپراتور‌های فعال تلفن‌همراه در کشور سرویس‌دهی و ارائه خدمات نسل سوم است.