با اصحاب رسانه مصاحبه نکنید تا آمار و ارقام حدودی در سهام EPS تاثیر منفی نداشته باشد

به گفته معاون وزیر ارتباطات با ورود مخابرات به بورس اکنون علاوه بر توجه به معیارهای قبلی، نظیر دایری، منصوبه و ضریب نفوذ، باید به میزان سود سالانه و EPS هم دقت کرد و ما اکنون پاسخگوی کسانی خواهیم بود که در بازار سرمایه عمل می‌کنند پس باید با افزایش سودآوری و قدرت نفوذ، جذابیت مخابرات را برای سرمایه‌گذاران بیشتر کنیم.

به گزارش «ایسنا»، دکتر وفا غفاریان - رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات - پیاده‌سازی اصل ۴۴ با ورود مخابرات به بورس را ابتدای راه دانست و گفت: تا پیش از ورود مخابرات به بورس، مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره فقط با بازار خدمات سروکار داشتند اما اکنون وضع فرق کرده و با ورود مخابرات به بازار سرمایه، ذی‌نفعان جدید پیدا شده و بحث سود و زیان برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد.

رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات که در گردهمایی مدیران عامل مخابرات استان‌ها در مورد پروانه شرکت مخابرات ایران برگزار شد سخن می‌گفت، درباره رقابت مخابرات با دیگر شرکت‌های بورسی گفت: اگر نتوانیم با شرکت‌های بورسی رقابت کنیم به مشکل خواهیم خورد. ما پیش از این فقط با اپراتور دوم یا چند شرکت PAP رقابت داشتیم اما اکنون وضع فرق کرده است.

غفاریان درباره ویژگی‌های بازار سرمایه تصریح کرد: اول از همه، اطلاعات باید در بازار سرمایه شفاف باشد.

پیش از این اطلاعات فقط در مجمع و هیات‌مدیره مطرح می‌شد ولی الان بورس، بازرسانی دارد که حق دخول در آمارها و حسابرسی‌های مالی را دارند و در صورت نیاز به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند.

بنابراین حساسیت کار بالا است و هر نوع آمار و اطلاعاتی در قیمت سهام تاثیر می‌گذارد. وی ادامه دارد: سهامداران بازار سرمایه فقط یکی دو شاخص را می‌شناسند. پس تمام خلاقیت و تجربه مدیران یا کیفیت شبکه ارتباطی باید با زبان این شاخص‌ها بیان شوند.

برای مثال اگر ما بخواهیم کارا بودن یک فن‌آوری را برای استفاده در پروژه‌ای نشان دهیم باید با ارقام EPS بگوییم که سودآور است یا خیر. غفاریان افزود: دیگر هر نوع فعالیت جدیدی برای گرفتن مجوز به مصوبه بورس نیاز دارد و نمی‌توانیم کاری که خودمان تشخیص می‌دهیم، سرمایه‌گذاری کنیم. در اینجا بورس، ابزار حکومتی برای حفظ سرمایه مردم است.

پس باید برای همه پروژه‌ها طرح توجیهی قوی داشته باشید و اگر لازم شد حتی مشاور بگیرید. او در پایان گفت: در نهایت باید بگویم که از اعلام نظرات مهم اجتناب کنید و خیلی با اصحاب رسانه مصاحبه انجام ندهید زیرا یک اعلام نظر یا آمار و ارقام حدودی می‌تواند در سهام ما و EPS تاثیر منفی داشته باشد.