پای گوگل هم به منازعه گرجستان باز شد

با این که غول جست‌وجوی اینترنت گوگل در بحبوحه خصومت‌های میان روسیه و گرجستان تلاش کرده اطمینان حاصل کند زیرساخت رایانه‌ای‌اش به هیچ یک از طرفین جنگ کمک نمی‌کند اما گرجستانی‌های محصور شده توسط هکرهای روسی به بلاگر این شرکت روی آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، هفته جاری مشخص شد که گوگل جزئیات تمامی جاده‌ها، شهرهای کوچک و بزرگ در گرجستان و همچنین نقشه‌های کشورهای همسایه آذربایجان و ارمنستان را از سرویس نقشه آنلاین Google Maps برداشته است.

طبق گزارش خبرگزاری آذربایجان، نقشه‌های مربوطه به محض آغاز جنگ از جزییات خالی شدند؛ با این حال اطلاعات ماهواره‌ای روز سه‌شنبه همچنان موجود بودند و بسیاری از ناظران این حقیقت را خاطر نشان کرده‌اند که سرگی برین، یکی از بنیانگذاران گوگل متولد مسکو است.

گوگل در این بین به طور ناخواسته برای وب‌سایت‌های گرجستانی که فعالیت آنها توسط هکرهای روسی مختل شده پناهندگی سایبر فراهم کرده است. سایت خبری گرجستانی Civil.ge پس از حمله اینترنتی که گویا از روسیه سرچشمه گرفته بود و این سایت را از کار انداخت به پلتفرم وبلاگ‌نویسی بلاگر گوگل نقل مکان کرد؛ حتی وزارت امور خارجه گرجستان از بلاگر گوگل برای انتشار اطلاعات استفاده می‌کند.

در همین راستا چند روزی است که سرویس جی‌میل گوگل با مشکل مواجه شده و برطرف نشدن این مشکل بسیاری از کاربران را خشمگین کرده است.

گوگل به دنبال مشکلی که مانع دسترسی کاربران اداری و شخصی به سرویس ایمیل این شرکت شد رسما عذرخواهی کرد.

طبق اعلام یک پست وبلاگی، گوگل بازبینی کاملی از مشکل به‌وجود آمده انجام خواهد داد و براساس آن روندهای داخلی خود را به‌روز خواهد کرد.

تاد جکسون، مدیر محصول جی‌میل، در این خصوص اظهار کرد: ما معمولا در مورد مشکلاتی نظیر این در وبلاگ خود پست نمی‌کنیم اما به دلیل روبه‌رو شدن شمار زیادی از کاربران با این مشکل، این مورد استثنا به شمار می‌رود.

مشکل جی‌میل به دنبال مشکلات دسترسی به Google Docs and Spreadsheets در ماه ژوئیه صورت گرفته که طی آن کاربران به مدت یک ساعت نتوانستند به این سرویس ایمیل دسترسی یابند.