بازاردیجیتال- اولین نشست مطبوعاتی درباره سیستم اطلاعات مدیریت املاک و مستغلات کشور در عمل شرکت خدمات انفورماتیک راهبر برگزار شد.

این نشست با حضور معاون بازرگانی و پروژه‌های شرکت راهبر، رییس اتحادیه مشاورین املاک کشور و مدیر این پروژه برگزار شد. در این برنامه مولف اجرای طرح، امکانات و قابلیت‌های این سیستم، مراحل پیشرفت و راه‌اندازی این طرح توضیح داده شد. اعلایی، معاون بازرگانی و پروژه‌های شرکت راهبر که به عنوان مجری این طرح انتخاب شده است درباره این طرح گفت: ما برای اجرای این طرح کارگروهی متشکل از ۱۵وزیر و نماینده تعدادی از نهادهای مختلف تشکیل داده‌ایم و برای پیشبرد آن از تجارت کشورهای پیشرفته دیگر کمک گرفته‌ایم.

از آنجایی که حجم معاملات املاک در کشورهای پرجمعیت و شهرهای بزرگ زیاد است، اجرای چنین طرحی به صورت یک الزام درمی‌آید. او اجرای این طرح را گامی به سوی تحقق عدالت اجتماعی دانست و گفت: این پروژه درواقع در راستای برنامه‌ریزی‌های دولت برای کاهش قیمت مسکن و اجرای عدالت اجتماعی شکل گرفته و راه‌اندازی می‌شود. در بخش دیگری از جلسه معصومی، مدیر این پروژه اهداف اجرای طرح را این‌گونه توضیح داد: ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت کلان و ساماندهی معاملات املاک کشور، ایجاد استاندارد واحد بین تمامی واحدهای صنفی (مشاورین املاک) برای ثبت مشخصات و سوابق قراردادهای املاک و جلوگیری از فعالیت‌های واحدهای صنفی بدون پروانه و غیرمجاز.

به گفته معصومی این پروژه در مرحله اول به صورت پایلوت در ۴۰۰واحد صنفی شمیرانات اجرا شد و بعد از گذشت دوره آموزشی قرار است در دیگر واحدهای صنفی شهر تهران به اجرا درآید. در حال حاضر در کرج و دماوند به ترتیب ۴۰۰۰ و ۳۰۰ واحد صنفی تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

گستره جغرافیایی این طرح شامل تمام کشور می‌شود. معصومی درباره امکانات این پروژه چنین گفت: «این سیستم سومین سیستم مجهز به قابلیت امضای دیجیتال با بهره‌گیری از گواهی دیجیتال است.

در این طرح کلیه کاربران دارای کارت هوشمند یا شناسه دیجیتال هستند و این طرح به عنوان یک بسته امن اطلاعاتی تحت شبکه امکان ثبت شناسنامه‌ واحدهای صنفی و مشخصات و سوابق اسناد املاک و ثبت مشخصات طرفین قرار‌داد را دارد. در این پروژه یک سیستم آف‌لاین برای دفاتر مشاور املاک پیش‌بینی کرده‌ایم که بر اساس آن مشاورین املاک می‌توانند از آخرین قوانین مرتبط آگاه شده اطلاعات را وارد کنند. نهایی شدن سیستم آف‌لاین اما بعد از برقراری ارتباط با سیستم آنلاین انجام می‌شود. برای راه‌اندازی سیستم آف‌لاین و نصب سخت‌افزارهای مورد نیاز با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای توافق کرده‌ایم. این طرح می‌تواند تحول بزرگی در نظام ICT کشور ایجاد کند. از آنجایی که وزیر ارتباطات هم عضو این کارگروه است این وزارتخانه موظف به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح و فراهم کردن امکانات برای بعضی شهرها که به اینترنت دسترسی ندارند، است.»