نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و ارزان‌قیمت
ندا لهردی
همه چیز عادت می‌شود. تکنولوژی‌های جدید و متنوع که به‌روزترین رویدادهای زندگی پرمشغله هستند هم از این قاعده مستثنا نیستند.

فناوری‌های جدید و جالب خیلی زود در میان تمام کاربران پذیرفته شده و به عضو ثابتی از روزمرگی‌ها تبدیل می‌شوند تا بعد از مدتی شکل یک عادت به خودشان بگیرند.
مدت زیادی از ظهور نمایشگرهای LCD نمی‌گذرد در حالی که آنها این روزها در اغلب خانه‌ها به صورت تلویزیون یا در دست کاربران موبایل‌ها به صورت یک نمایشگر کوچک حضور دارند.
این در حالی است که دیگر خبری از نمایشگرهای CRT قدیمی نیست. چندان هم بعید و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. این مرثیه‌ای است که به زودی برای LCDهای پرطرفدار هم تکرار می‌شود، اما نسل بعدی نمایشگرها که قرار است گوی رقابت را از LCDها بربایند، احتمالا بسیار پرطرفدارتر از رقبای قدیمی‌شان خواهند شد. نمایشگرهای قابل انعطاف (flexible displays) همان نسل جدیدی هستند که می‌توانند صنعت تولید نمایشگرها را متحول کنند.
نمایشگرهای انعطاف‌پذیر کدامند؟
نمایشگرهای منعطف ساختاری شبیه به نمایشگرهای LCD و OLED داشته و تنها مواد به کار رفته در ساخت آنها متفاوت است. این نمایشگرها وزن بسیار سبکی داشته و سطحی کاملا ناهموار و قابل خم شدن دارند، اما آنچه نمایشگرهای انعطاف‌پذیر را آسیب‌پذیر می‌کند، زبری سطح و حساس بودن آنها به مواد شیمیایی است. البته بسیاری از کارشناسان تازگی تکنولوژی این نمایشگرها را هم دلیل مضاعفی بر بی‌تجربگی کاربران در استفاده از آنها می‌دانند. این نمایشگرها انرژی کمتری در مقایسه با تمام نمایشگرهای دیگر مصرف می‌کنند و به این دلیل برای هماهنگ شدن با محصولات آینده مناسبند. نمایشگرهای قابل انعطاف همچنین تصویری شفاف با وضوح مناسب را در سطحی ناهموار و نازک به نمایش می‌گذارند. در این نمایشگرها رنگ‌ها به صورت دقیق و شفاف بوده و فاصله میان پیکسل‌ها بسیار کم است تا جایی که کاربران آنها مشکلی برای زاویه دید خود پیدا نخواهند کرد.
ساختار ساده و کاربری آسان آنها می‌تواند در ابعاد و اشکال مختلف تکرار شده و به این دلیل نمایشگرهای قابل انعطاف می‌توانند در سایزهای کوچک و بزرگ تولید شوند.
آینده‌ای روشن
نمایشگرهای قابل انعطاف به دلیل تازگی و راحتی کار با آنها احتمالا مورد توجه اغلب کاربران قرار می‌گیرند.
این نمایشگر اما هنوز به تولید انبوه نرسیده و به این دلیل ضرورت حضور آنها چندان احساس نمی‌شود. با این وجود کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آینده‌ای نزدیک با ورود این نمایشگرها، این محصولات موردتوجه کاربران قرار گرفته و قیمت ارزان آنها می‌تواند نظر بسیاری از خریداران را به خودش جلب کند.
درست به همین دلیل تحلیلگران بازار معتقدند که نمایشگرهای قابل‌انعطاف برای سرمایه‌گذاری انتخاب مناسبی بوده و می‌توانند نظر سرمایه‌گذاران بسیاری را جلب کنند. نمایشگرهای انعطاف‌پذیر به دلیل وزن کم و سبک و البته طراحی قابل‌خم و تا شدن امکان حمل و جابه‌جایی راحت‌تر را به کاربران خود می‌دهند. از این رو پیش‌بینی می‌شود که در آینده از این نمایشگرها در کنسول خودروها و به صورت نمایشگرهای دیواری، قابل پوشیدن، قابل نصب دور مچ دست، برای امضاهای دیجیتالی و کارت‌های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرند.
نمایشگرهای انعطاف‌پذیر در حقیقت نقش مهمی در صنعت جهانی فناوری‌های جدید داشته و می‌توانند نسل جدیدی از محصولات و دستگاه‌های قابل‌حمل را برای کاربران ارائه کنند.
بازار نوظهور و پررونق
ترکیبی از ویژگی‌های سبک و قابل‌حمل بودن همراه با طراحی بدیع و جالب همان مواردی هستند که می‌توانند بازاری داغ را برای نمایشگرهای قابل‌انعطاف به همراه بیاورند.
تا آنجا که کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی Isuppli، پیش‌بینی بازار ۸/۲میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۱۳ برای این نمایشگرها می‌کنند. جدیدترین گزارش آماری این موسسه نشان می‌دهد افزایش میزان تولید و حجم صادرات نمایشگرهای انعطاف‌پذیر بازار این محصولات را با رشد ۳۵برابر نسبت به سال ۲۰۰۷ به ارزشی برابر ۸/۲میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ می‌رساند.
این در حالی است که ارزش بازار نمایشگرهای قابل‌انعطاف تا پایان سال 2007 تنها برابر 80میلیون دلار بوده است.
«جنیفر کولگروف» یکی از تحلیلگران Isuppli در این مورد می‌گوید: «این نمایشگرها به دلیل طراحی ناهموار، باریک، سبک و تکنولوژی بدیع آنها موردتوجه اغلب کاربران نهایی قرار خواهند گرفت. از طرفی قیمت ارزان‌تر آنها در مقایسه با نمایشگرهای ساده و انعطاف‌ناپذیر دیگر از دلایل جلب‌نظر خریداران است.» نکته جالب توجه درباره این نمایشگرها بی‌خطر بودن آنها برای کاربرانشان است.
نمایشگرهای قابل‌انعطاف در صورت شکسته شدن هرگز به قطعات ریز و نوک‌تیز که می‌توانند کاربرانشان را دچار جراحت کنند، تبدیل نمی‌شوند.
شرکت‌هایی ماننده LG، Philips، EInk و Universal Display از اولین تولیدکنندگان نمایشگرهای انعطاف‌پذیر در سطح جهان هستند.