گمانه‌زنی‌ها در مورد از سرگیری مذاکرات ادغام با مایکروسافت، ارزش سهام یاهو را در معاملات بازار بورس افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، وبلاگ فن‌آوری معروف TechCrunch به نقل از منابع ناشناس در هر دو شرکت، از انجام مذاکرات رسمی مجدد میان یاهو و مایکروسافت، پس از پایان گرفتن آن در سوم‌ ماه مه خبر داد.

طبق گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز به نقل از این وبلاگ، پیشنهاد مایکروسافت به یاهو کمتر از ‌٣٣ دلار به ازای هر سهم است که این شرکت نرم‌افزاری در آخرین مذاکرات خود به یاهو پیشنهاد کرده بود.

دورنمای کنار گذاشتن معامله با گوگل به نفع یک قرارداد تازه با مایکروسافت، سهامدارانی را که هنوز از رد پیشنهاد ‌٥/٤٧‌میلیارد دلاری مایکروسافت از سوی یاهو ناراضی هستند، دلگرم کرده است.

معاملات سهام یاهو روز سه‌شنبه با ‌١٨/٢١ دلار آغاز شده و به ‌٦٠/٢٠ دلار کاهش یافت، اما انتشار این گزارش‌ها آن را بالا برده و به ‌٧١/٢٣ دلار رساند.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از دو شرکت مایکروسافت و یاهو حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشدند.

یاهو هنگامی که پیشنهاد شراکت در تبلیغات جست‌وجو با گوگل را پذیرفت، مذاکره با مایکروسافت برای فروش کل شرکت یا انجام قرارداد محدودتری برای واگذاری موتور جست‌وجوی خود را رد کرد.

این امر به کاهش ‌١٦‌درصدی ارزش بازار یاهو منتهی شده و توجیه تصمیم برای رد پیشنهاد مایکروسافت را برای اعضای هیات مدیره یاهو دشوارتر ساخت.

جری یانگ، مدیر اجرایی یاهو که خواهان دریافت ‌٣٧ دلار به ازای هر سهم این شرکت بود، اکنون تحت فشار زیادی است تا ثابت کند یاهو به همان اندازه‌ که معتقد است ارزش دارد و از سوی دیگر در تلاش برای دفع شورش سهامدارانی است که توسط کارل آیکان، سرمایه‌گذار‌میلیاردر هدایت می‌شود. با این که شراکت با گوگل درآمد یاهو را سالانه ‌٨٠٠‌میلیون دلار افزایش خواهد داد، اما به اعتقاد تحلیلگران صنعت، در درازمدت به یاهو آسیب خواهد رساند زیرا قدرت زیادی را به گوگل خواهد داد؛ رشد یاهو در سال‌های اخیر افت کرده، زیرا با نوآوری‌های گوگل همگام نبوده است. شراکت با گوگل نیز احتمالا با مخالفت رگولاتورها و قانونگذاران آمریکایی مواجه خواهد شد، زیرا یاهو و گوگل با یکدیگر بیش از ‌٨٠‌درصد از بازار تبلیغات جست‌وجوی آمریکا را در اختیار گرفته و امکان رقابت را از دیگران سلب می‌کنند.