راهنمای خرید اسکنر مناسب

بازار دیجیتال - در عصری زندگی می‌کنیم که نمی‌توان بدون مطالعه و کسب دانش به یک انتخاب و گزینه مناسب رسید. حال اگر این انتخاب برای خرید یک قطعه الکترونیکی باشد، نیاز به داشتن اطلاعات کافی به یک امر لازم و باید تبدیل می‌شود؛ چرا که فن‌آوری‌های جدید در قالب پارامترها و خصوصیات گنجانده می‌شوند و تفاوت مدل هر قطعه در همین تکنولوژی‌های به کار رفته در آنان است. اسکنر نیز یکی از همین قطعات است که همزمان با گسترش کاربرد و نقش آن در زندگی دیجیتال، به پیچیدگی‌ها و تکنولوژی‌های آن افزوده می‌شود. زمانی شما فقط می‌توانستید اسکنرها را در یک سازمان یا نهاد بزرگ دولتی بیابید؛ اما اکنون با فراگیر شدن ابزارهای دیجیتال، نقش اسکنر از مفهوم یک قطعه جانبی کامپیوتر فراتر رفته و به یک ابزار حیاتی برای ادارات کوچک و کاربران خانگی تبدیل شده است. چه نوع اسکنری بخریم؟ یک اسکنر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟ کدام مدل اسکنر متناسب با نیازهای ما است و سوالاتی مشابه اینها ذهن خریدار اسکنر را به خود مشغول می‌کند و در مرحله بعد با دیدن لیستی از توضیحات فنی هر اسکنر بیشتر سردرگم خواهد بود.

به همین دلیل در متن زیر نکاتی را که هنگام خرید اسکنر توجه به آن ضروری است، آورده‌ایم.به گفته یک کارشناس حوزه سخت‌افزار کامپیوتر، هنگام خرید اسکنر باید به دقت و وضوح تصویر آن، شفافیت، عمق رنگ، ناحیه اسکنر، تکنولوژی هداسکن، نرم‌افزار، سرعت و کیفیت خروجی آن توجه شود.

به گفته وی، معمولا برای اسکن متون و استفاده در نرم‌افزار وضوح ۳۰۰dpi و برای اسکن تصویر وضوح dpiا۲۴۰۰×۱۲۰۰ مناسب است و همچنین عمق رنگ معمول اسکنرها ۴۸بیت است.

وی افزود: اگر قصد خرید یک دستگاه اسکنر را دارید، در اولین گام انتظارات خود را مرور و لیست کنید. اسکنر مورد نیاز شما دقیقا باید چه توانایی‌هایی داشته باشد؟ مدل اسکنر (تخت، استوانه‌ای یا پرینتری)، اسکن سیاه و سفید یا رنگی، سایز سند اسکن، وضوح تصویر یا اندازه دقت تفکیک‌پذیری مورد نیاز شما برای اسکن، نوع رابط اتصال به کامپیوتر (موازی، USB، SCSI و Firewire)، اسکن فیلم و نگاتیو، سرعت، تعداد اسکن در دقیقه و عمق رنگ از مهم‌ترین مواردی هستند که باید برای خود مشخص کنید.

وی مشخصات یک اسکنر مناسب را به طور خلاصه این‌طور بیان کرد:

از پورت USB۲ پشتیبانی کند، از تکنولوژی هد اسکن CDD استفاده شده باشد و نرم‌افزار اسکن و OCR همراه اسکنر ارائه شود.

وی همچنین به خریداران توصیه کرد اسکنری را انتخاب کنند که دارای دکمه‌های کنترلی برای اسکن باشد.