بانک‌هایی که موبایل تبلیغ می‌کنند

مریم عسگری

صدای حرکت مهره‌های زمخت چرتکه قدیمی سکوت اول صبح حجره را درهم می‌شکند. ساعت از ۸صبح گذشته است. امروز موعد وصول چک فلان شخص است و حساب فلان شخص نیز باید تسویه شود.

شاگرد حجره را صدا می‌زند...

پسر، بپر برو بانک ببین موجودی حساب چقدره!

چک فلانی وصول شده و...

پسر جوان موبایل به دست سری تکان می‌دهد و می‌گوید:

- امروز دیگه با ارائه خدماتی مانند موبایل بانک کی‌ می ره بانک!

- دکمه‌های موبایل را فشار می‌دهد...

۱، ۲، ۳!

حالا اطلاعات حساب شما در اختیارتان است.

موجودی حساب شما تا این لحظه...

مرد سری تکان می‌دهد و می‌گوید: هزار بار گفتم به این موبایل‌های دردسرساز اطمینان ندارم. آن وقت تو اطلاعات حساب بانکی را با آن می‌گیری؟

از کجا معلوم درست باشه!

اصلا اگر درست باشه و این موبایل را از تو دزدیدند چه؟

مرد جوان به فکر فرو می‌رود.

اطلاعات حساب بانکی را یادداشت و از صفحه موبایل پاک می‌کند.

بانکداری از طریق پیامک

پیام کوتاه در ایران سابقه چندان دور و درازی ندارد.

از سال ۱۹۹۲ که اولین پیام کوتاه (SMS) ارسال شد تاکنون نیز مدت زیادی نمی‌گذرد. اما این تکنولوژی که بر پایه تلفن‌همراه استوار شده است توانسته طی همین مدت کوتاه، جایگاه خاصی میان کاربران پیدا کند.

به همین دلیل امروزه اکثر بانک‌ها و سازمان‌ها که ارتباط بلندمدت را با مشتری چندان ضروری نمی‌دانند پس از سایت به پیامک روی آورده‌اند.

به طوری که امروزه تمام بانک‌های دولتی و خصوصی کشور، برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود از پیامک استفاده می‌کنند تا وقت کمتری از مشتری و بانک گرفته شود.

اگرچه عمده خدماتی که توسط موبایل به مشتریان بانک‌ها ارائه می‌شود، شامل چک کردن حساب بانکی و گرفتن آخرین موجودی حساب است؛ اما با این حال، باز تعدادی از مشتریان بانک‌ها به این روش حتی برای گرفتن موجودی حساب‌هایشان اعتمادی ندارند، چه رسد به برداشت یا انتقال وجه از این طریق که از برنامه‌های آتی بانک‌ها است!

موبایل بانک در ایران

در بانکداری نوین یکی از مسائل پراهمیت، دسترسی سریع به خدمات بانکی است. در این راستا بانک‌های خصوصی و دولتی نیز با ایجاد خدماتی چون تلفن بانک و پس از آن موبایل بانک باعث تسهیل در انجام امور بانکی مشتریان خود شدند و درصدد هستند خدمات بیشتری را به این وسیله به مشتریان ارائه کنند. طبق اعلام یکی از کارشناسان اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، SMS بانک یا همان سیستم موبایل بانک در ایران از اوایل دهه هشتاد کار خود را آغاز کرد که عمده خدمات آن شامل اطلاع‌رسانی به مشتری در زمینه میزان موجودی، گردش حساب و ... است.

به گفته وی اولین بانکی که رسما در ایران، سیستم موبایل بانک

(mobile banking) را راه‌اندازی کرد بانک توسعه صادرات بود. اما قبل از آن بانک سامان به طور آزمایشی از پیامک در سیستم بانکی خود استفاده می‌کرد. این کارشناس می‌گوید: در حال حاضر خدمات موبایل بانک و به طور خاص SMS بانک، شامل دریافت موجودی فعلی، دریافت موجودی طی تاریخ خاص، دریافت خلاصه وضعیت حساب طی سه تراکنش آخر حساب، صورت وضعیت چک و ... است که به طور شبانه‌روزی صورت می‌گیرد.

وی معتقد است در سراسر جهان اکثر مشتریان بانک‌ها بیشتر برای چک کردن موجودی حساب خود از موبایل بانک استفاده می‌کنند؛ چرا که این روش، چندان امن نیست و با به سرقت رفتن موبایل و عدم توجه به نگهداری کدهای امنیتی، تمام اطلاعات بانکی فرد می‌تواند در اختیار سارق قرار گیرد.

این کارشناس، سیستم موبایل بانک را سیستمی راحت، ارزشمند و در عین حال ناامن و خطرناک معرفی کرد و گفت: این سیستم برای افرادی که موجودی حسابشان را به کرات تغییر می‌دهند روشی راحت و مناسب است.

چرا که به وسیله یک SMS بدون نیاز به مراجعه به بانک از تغییر موجودی حساب خود مطلع می‌شود.

بانک‌ها زیر سایه موبایل

از مجموع حدود بیست بانک دولتی و خصوصی کشور، می‌توان ادعا کرد تمام بانک‌ها به سیستم SMS بانک که ساده‌ترین امکان موبایل بانک در کشور است مجهز هستند و خدمات گوناگونی به مشتری ارائه می‌کنند که اکثرا جنبه اطلاع‌رسانی دارند.

البته در بخش پرداخت‌های موبایل نیز تعداد محدودی از بانک‌های خصوصی حرکت‌هایی را آغاز کرده‌اند که در این میان می‌توان به بانک پارسیان اشاره کرد.

این طور به نظر می‌رسد که بانک‌های خصوصی در این زمینه مستعدتر هستند و بانک‌های دولتی کمی دست به عصا حرکت می‌کنند.

محمد خانی، مسوول ارتباط رسانه‌ای بانک سپه در این زمینه می‌گوید: اگر چه برخی از بانک‌های خصوصی از ارائه خدمات پرداختی توسط موبایل خبر داده‌اند، اما بانک سپه تاکنون اقدامی در این زمینه نکرده است. ولی انجام این امور در برنامه‌های آتی این بانک گنجانده شده است.

به گفته وی، اهم خدمات موبایل بانکی که توسط اکثر بانک‌ها از جمله بانک سپه ارائه می‌شود شامل ارائه صورتحساب موجودی است.

یکی از کارشناسان بانک ملت نیز انتقال حواله و وجه بین حساب‌های الکترونیک و صاحب حساب و دیگران، تایید مبلغ چک، به‌روزرسانی حساب‌های الکترونیکی صاحب حساب، ارائه خدمات مرتبط با مانده و سه گردش آخر و ... را از امکانات بانکداری الکترونیک از طریق SMS بانک ملت معرفی کرد. به گفته این کارشناس، علاوه بر خدمات یاد شده سرویس خدمات ویژه حساب جام از طریق پیام کوتاه نیز مانده حساب، سه گردش آخر سال، چک برگشتی و ... را به اطلاع صاحب حساب رسانده و علاوه بر این امکان پرداخت قبوض در تهران را نیز فراهم می‌کند.

کافی است صاحبان حساب بانکی به بانک مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم استفاده از خدمات ویژه تلفن‌همراه پاکت رمز عبور را دریافت و از امکانات این بانک استفاده کند.

منصوری معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان نیز در مورد خدمات موبایل بانک می‌گوید: سیستم پاسخگویی به پیام کوتاه بانک پارسیان (S.O.D) گامی جدید برای دستیابی به اهداف بانک در زمینه بانکداری موبایلی و ارائه خدمات بیشتر به مشتریان این بانک است.

وی ارسال نرخ سود سپرده‌ها با امکان انتخاب زبان و نگارش پیام کوتاه دریافتی به صورت فارسی، انگلیسی و یا فارسی با نگارش انگلیسی برای عموم، ارسال راهنمایی شعب بانک پارسیان، ارسال موجودی قطعی در یک تاریخ خاص و ... را از خدمات SMS بانک پارسیان معرفی کرد.

منصوری همچنین از یک خدمت جدید موبایلی توسط این بانک خبر داد که حدود یک ماه است ارائه شده و آن چیزی نیست جز، ارائه سیستم پرداخت همراه.

نکته‌ای که ذکر آن در مورد SMS بانک لازم به نظر می‌رسد این است که تا قبل از این اکثر بانک‌ها موجودی مشتریان را از طریق SMS در روز یک یا حداکثر دوبار اعلام می‌کردند.

در حالی که امروزه با افزایش متقاضیان استفاده از این سیستم بانک‌ها در صدد ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان خود برآمده‌اند و در حال حاضر نیمی از بانک‌ها به محض تغییر موجودی مشتری این موضوع را از طریق پیامک به اطلاع وی می‌رسانند.

پرداخت همراه

چه مخاطبان پروپاقرص شبکه تلویزیونی ملی باشید چه گذری و برحسب تصادف لحظاتی به تماشای تلویزیون بنشینید، احتمالا متوجه تبلیغ جدید یک بانک خصوصی در زمینه پرداخت همراه یا همان پرداخت به وسیله موبایل شده‌اید. سیستم پرداخت همراه (MOBILE PAYMENT) امکان استفاده از خدمات پرداخت از طریق تلفن‌همراه را برای تمام دارندگان کارت‌های شتاب به صورت شبانه‌روزی فراهم می‌کند.

به گفته منصوری معاون فناوری اطلاعات بانک پارسیان که یکی از متولیان این اقدام در بانک‌های داخلی به حساب می‌آید؛ در راستای استفاده از فناوری‌های روز تلفن‌همراه بانک پارسیان اقدام به ارائه خدمات پرداخت از طریق موبایل کرده که این سیستم امکان انجام تراکنش‌های مالی و پرداخت وجه با تلفن‌همراه را برای دریافت کالا و خدمات به ساده‌ترین روش فراهم می‌کند.

وی با بیان این نکته که این سیستم از سایر روش‌های پرداخت الکترونیکی در دسترس، سریع‌تر و ارزان‌تر است، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و سرعت انتقال پول را از مزایای استفاده از این سیستم عنوان کرد.

از دیگر مزایای این سیستم نیز این است که دیگر نیازی به همراه داشتن کارت برای خرید به این سبک نیست و همچنین امکان معرفی چند حساب متصل به شتاب به یک سیم‌کارت نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز در این باره اعلام کرده است تمامی دارندگان کارت‌های عضو شتاب و پارسیان که دارای رمز اینترنتی و CVV۲ هستند می‌توانند از خدمات پرداخت از طریق تلفن‌همراه بانک پارسیان استفاده کنند.

به گفته عبدالمجید پورسعید، برای اولین بار، خرید سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، ایرانسل و تالیا از طریق این سیستم کامل اجرا شده است.

وی در مورد نحوه پرداخت از این طریق نیز گفت: منظور از خرید از این طریق فقط خرید در فضای مجازی نیست. بلکه خرید کالا یا خدمات از مراکز فروش با این سیستم امکان‌پذیر است و مبلغ خرید از طریق ID فروشگاه‌های طرف قرارداد به آنها پرداخت خواهد شد. به عبارتی با ارسال یک پیامک از سوی خریدار به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان که حاوی قیمت کالا یا خدمات و ID فروشگاه طرف قرارداد است، این شرکت بلافاصله پیامک برداشت از حساب را دریافت کرده و از حساب صاحب حساب، کسر و به حساب فروشنده واریز می‌کند.

منصوری، معاون فن‌آوری اطلاعات بانک پارسیان نیز در این باره می‌گوید: این سیستم حدود یک ماه است به مشتریان ارائه شده است.

البته از حدود شش ماه پیش این خدمت به طور محدود ارائه می‌شد اما طی یک ماه ا خیر پررنگ‌تر شده است.

وی در مورد امن بودن این روش گفت: به هر حال فضای موبایل یک فضای باز است و خطرات بسیاری آن را تهدید می‌کند. اما الگوریتم‌های خاص داریم و براساس آن داده‌ها را ارسال می‌کنیم و سعی داریم این روش را تا حد امکان امن کنیم. اما درنهایت نتیجه در دست صاحب موبایل است.

ختم کلام

چرتکه را کناری انداخته و با لپ‌تاپ گران‌قیمتش مشغول حسابرسی امورش است.

امروز هم موعد وصول چک فلان شخص است. برای خرید کالای جدیدی نیز که خریده باید مبلغی پرداخت کند.

موبایل را برمی‌دارد.

زمان زیادی لازم نیست.

۱، ۲، ۳...

موجودی شما....