پردازنده‌های اتم اینتل؛ کوچک، عجیب و کارآمد

بازار دیجیتال- شرکت اینتل نسل جدیدی از پردازنده‌های بسیار کوچک خود را با عنوان Atom معرفی کرد که ویژه استفاده در ابزارهای الکترونیکی کوچک و کم‌مصرف قابل حمل است. این پردازنده، ویژه رایانه‌های جیبی تلفنی (PDA Phone)، تلفن‌های همراه و دستگاه‌های جی‌پی‌اس کم‌مصرف ساخته شده است که امکان دسترسی آسان به اینترنت از طریق این دستگاه‌ها انجام بازی‌های رایانه‌ای سه بعدی پیشرفته و تماشای فیلم های با کیفیت بالا را برای کاربران فراهم می‌کند.

پردازشگرها جدید Atom اینتل با فرآیندهای تولید ۴۵نانومتری ساخته شده است.

این پردازنده جدید پردازشگرهای اینتل در دو نوع مختلف عرضه می‌شوند. نوع اول، تراشه‌ای با کد شناسه Silverthorne است که برای دستگاه‌های اینترنت همراه Mobile Internet Device مناسب است و نوع دوم یک ریزپردازشگر با کد شناسه Diamondville است که برای استفاده در رایانه‌های قابل حمل کوچک و رایانه‌های رومیزی ارزان طراحی و ساخته شده است.

اینتل از عرضه پنج مدل پردازنده جدید Atom با نام‌های Z۵۰۰، Z۵۱۰، Z۵۲۰، Z۵۳۰ و Z۵۴۰ برای تجهیزات موبایل و تجهیزات قابل توسعه همراه خبر داد.

این پردازنده‌ها که با کد رمز Silverthorne ارائه می‌شوند، حداکثر با فرکانس ۸۶/۱گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و مصرف برق آنها کمتر از ۳وات است و از فن‌آوری‌هایی مانند Enhanced Intel Speed Step و Hyper-Threading پشتیبانی می‌کنند.

شرکت‌های Acer، Lenovo و چند شرکت دیگر محصولات خود را به زودی همراه با این نوع پردازنده روانه بازار خواهند کرد.

به گفته خود اینتل، تجهیزات همراه مبتنی بر این پردازنده‌ها می‌توانند به راحتی با اینترنت و فن‌آوری‌های آن (مانند Adobe Flash و JavaScript) تعامل داشته و سرعت وبگردی روی این تجهیزات را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

شرکت رقیب اینتل یعنی ای‌ام‌دی نیز نسل پردازنده‌های X۳ ۸۰۰۰ و Phenom ۹۱۰۰ (اX۴) را وارد بازار نمود که پردازنده‌های X۳ ۸۰۰۰ برای پردازش چندمنظوری در کامپیوترهای ارزان‌تر و X۴ ۹۱۰۰ برای کارهای مالتی‌مدیا و پردازش‌های سه بعدی روی کامپیوترهای دسک‌تاپ قدرتمند عرضه شده‌اند.