در حالی که مسوولان ارشد وزارت ارتباطات با استناد به قرارداد فی مابین مشترکان و مخابرات، تبدیل ودایع این مشترکان را در آستانه خصوصی‌سازی این شرکت منتفی اعلام کرده‌اند، یک حقوقدان معتقد است قرارداد مخابرات با مشترکان برای فروش تلفن‌همراه با مشکل حقوقی روبه‌رو است و این مساله سبب شده که حقوق مشترکان در این عرصه نادیده گرفته شود.

حسام‌الدین ایپکچی در گفت‌وگو با موبنا با اشاره به عدم تبدیل ودایع مشترکان پس از خصوصی سازی مخابرات، اظهار داشت: از آنجایی که طبق «قاعده اقدام» به هر کس که به موجب اقدام خود ضرری وارد شود، دیگری در قبال آن مسوولیت ندارد، برای اشتباه مخابرات در تنظیم قرارداد فروش سیم‌کارت و تلفن نیز مشترکان مسوول نیستند.

وی ادامه داد: در قرارداد مخابرات مبلغ پرداختی مشترکان بابت یک خط تلفن به عنوان ودیعه در نظر گرفته شده است و برحسب قانون باید به آن سود تعلق گیرد.

ایپکچی گفت: با وجودی که عدم تبدیل ودایع مشترکان به سهام، تخلف محسوب شده و نهادی همچون سازمان تنظیم مقررات موظف به رسیدگی به این تخلفات است، اما در این زمینه هیچ رسیدگی‌ای صورت نمی‌گیرد.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه برای تبدیل ودایع مشترکان مخابرات به سهام، این سازمان تکلیف حاکمیتی دارد، خاطرنشان کرد: طبق عقد ودیعه، چنانچه سرمایه مخابرات تبدیل به سهام شود به آن سود تعلق گرفته و این شرکت موظف است سود حاصله را نیز به مشترکان بپردازد.

تشکیل تیم‌های ویژه‌ سیاست‌گذاری بهینه‌سازی شبکه

مدیر کل بهینه‌سازی شرکت ارتباطات سیار گفت: در حال افزایش ظرفیت سایت‌ها برای پذیرش مشترک بیش‌تر در شبکه‌ تهران هستیم و فعال‌سازی فیچر ظرفیتی در شبکه تهران را به عنوان راهکار موقت انتخاب کرده و تا آخر سال، منطقه به منطقه در تهران برای بهبود کیفی و پوشش ترافیک حرکت می‌کنیم.

مجید مختارنیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت‌های بهینه‌سازی شبکه که در استان‌ها انجام می‌شود اظهار کرد: ما برای استان‌ها در این زمینه تیم‌ نظارتی داریم و استان‌ها نیز نیروهای فنی دارند که بیشتر کار بهینه‌سازی را انجام می‌دهند.

وی گفت: ما نقش نظارتی در مناقصات برگزار شده را دارا هستیم و فقط اسناد مناقصه را بررسی و محتواهای فنی را آماده می‌کنیم و در واقع با تمامی استان‌ها به لحاظ سیاست‌های کلی و برنامه‌ها تعامل داریم.

او با بیان این که استان‌ها بیشتر به سمت برون‌سپاری در این حوزه حرکت می‌کنند، گفت: تیم جداگانه‌ای برای سیاست‌گذاری در این زمینه در استان‌ها داریم و تیمی که در تهران است، بیشتر نقش فنی و اجرایی دارد.