به گفته‌ وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات تصمیمات مرتبط با پیامک تلفن همراه اقتصادی نبوده و یک تصمیم فرهنگی است. محمد سلیمانی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: زبان و خط فارسی آنقدر اهمیت دارد که هر فرد ایرانی و هر فرد فارسی‌زبان و یا علاقه‌مندان به این زبان همه موظف به حفظ و حمایت از خط و زبان فارسی هستند و این فرهنگ چند هزار ساله را باید حفظ کنند. او گفت: در بخش پیامک نیز اهمیت این موضوع و تاثیر آن روی خط فارسی مشخص شد و دست‌اندرکاران و مردم هم این موضوع را متوجه شده و آن را پیگیری کردند تا این بحث در دولت مطرح و قرار بر این شد که پیامک با همان روالی که قبلا داشت، اما با کاهش قیمت پیامک فارسی انجام شود. وی در پاسخ به این سوال که برخی گوشی‌ها امکان ارسال پیامک فارسی ندارند و در نتیجه مشترک نمی‌تواند از این کاهش هزینه پیامک فارسی بهره‌مند شود گفت: اکثر گوشی‌هایی که در حال حاضر در اختیار مردم است، قابلیت ارسال پیام فارسی را دارند مگر گوشی‌هایی که قدیمی باشد. سلیمانی ادامه داد: حدود چهار ماه فرصت به مشترکان داده شد که آن‌ها بتوانند خود را با این موضوع تطبیق دهند و افزایش هزینه پیامک لاتین از تیرماه سال‌جاری اعمال می‌شود. وی درباره ابهامی که پیرامون تفاوت میزان کاراکترهای پیامک به فارسی و لاتین وجود دارد تاکید کرد: بحث کاراکتر در این زمینه نیز توسط تکنولوژی حل می‌شود و متخصصان ما باید در این زمینه دست به کار شوند و ما نیز حاضریم سرمایه‌گذاری کنیم و به طور قطع فن‌آوری این موضوع را حل می‌کند، کما اینکه قبلا در اینترنت و رایانه، مسائل و زبان غیرلاتین جایی نداشت، اما امروز وضعیت تغییر کرده و این مسائل حل شده است.

برقراری ارتباط رومینگ اپراتور اول با اپراتورهای داخلی منتفی شد

مدیرکل دفتر روابط بین اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار، برقراری ارتباط رومینگ شبکه همراه اول را با دیگر اپراتورهای فعال در کشور منتفی اعلام کرد و گفت: ارتباطات سیار برنامه ای در این خصوص ندارد.

عباس لطفعلیان در گفت وگو با موبنا با تاکید بر اینکه معمولا اپراتورهای داخلی تلفن‌همراه با هم ارتباط رومینگ برقرار نمی کنند، اظهار داشت: برقراری ارتباط رومینگ داخلی، امتیاز رقابتی میان اپراتورها را از بین می برد. وی با بیان اینکه ارتباطات سیار قصد برقراری ارتباط رومینگ با اپراتورهای تالیا و ایرانسل را برای استفاده مشترک از امکانات شبکه همراه اول ندارد، افزود: اپراتور اول به عنوان یک اپراتور دولتی تمامی شهرها و روستاهای کشور را تحت پوشش قرار داده است و اقتصادی نیست که بخواهد با دیگر اپراتورهای داخلی رومینگ برقرار کند. لطفعلیان با اشاره به اینکه امتیاز رقابتی شبکه اپراتور اول، پوشش کامل در کل کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به آن که هر اپراتور منافع خود را در نظر می گیرد و نیز هر اپراتور شبکه خاص خود را دارد؛ برقراری ارتباط رومینگ داخلی حتی در زمان پوشش کامل شبکه اپراتورهای دیگر، بی‌معنی خواهد بود.