رنگین‌های کم‌فروش

مریم عسگری

مدت‌هاست برای خرید یک لپ‌تاپ مناسب مشغول جمع‌آوری اطلاعات و البته پول است.

از هر کجا و هر کس که فکرش را بکنی هم برای جمع‌آوری اطلاعات کمک گرفته است.

از دوست و همکاران همیشه لپ‌تاپ به دستش گرفته تا نمایندگی‌های فروش و شرکت‌های واردکننده .... سرتان را درد نیاورم، پس از کلی تحقیق و تفحص و با اطلاع از خبر افت قیمت انواع لپ‌تاپ در بازار پس‌اندازش را در جیب گذاشته و راهی یکی از مراکز خرید و فروش لپ‌تاپ می‌شود. اما ...

قهرمان داستان ما که ازقضا یک خانم خوش‌سلیقه است همین که پایش به مرکز خرید و فروش لپ‌تاپ می‌رسد و چشمش به لپ‌تاپ‌های رنگارنگ قرمز، صورتی و آبی که پشت ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند می‌افتد، همه چیز را فراموش می‌کند.

بله، خانم خوش‌سلیقه داستان ما یادش می‌رود برای خرید لپ‌تاپ مدت‌ها است سرگرم جمع‌آوری اطلاعات بوده تا به این نتیجه رسیده لپ‌تاپی تهیه کند که به فلان پردازنده مجهز باشد، این قدر حافظه داشته باشد و از همه مهمتر وزن کمی داشته باشد.

همه این اطلاعات را با دیدن رنگ زیبای لپ‌تاپ‌های پشت ویترین فراموش می‌کند. حداقل برای یک ساعت.

لپ‌تاپ‌های رنگین‌کمانی

شاید تا چند سال پیش که کامپیوترهای همراه یا همان لپ‌تاپ‌های خودمان تازه قدم روی چشم بازار خرید و فروش این کالا گذاشته بودند کسی به این موضوع چندان اهمیتی نمی‌داد که لپ‌تاپی که با آن کار می‌کند چه حجم و وزنی یا چه رنگی داشته باشد!

برای کاربران اولیه لپ‌تاپ تنها این مساله اهمیت داشت که از یک کامپیوتر همراه استفاده کنند که به آسانی قابلیت جابجایی داشته باشد.

اما امروزه با عرضه لپ‌تاپ‌های سبک وزن و رنگارنگ به بازار، نه تنها قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان این کالا تا حدود زیادی افزایش یافته بلکه خریداران لپ‌تاپ می‌توانند بنا به سلیقه خود از رنگ‌های مختلفی در خرید لپ‌تاپ استفاده کنند.

البته ناگفته نماند که اکثر متقاضیان خرید لپ‌تاپ‌های رنگی را خانم‌ها شامل می‌شوند.

دلیل هم مشخص است. خانم‌ها بیشتر از آقایان به رنگ و زیبایی ظاهر لوازمی که از آنها استفاده می‌کنند اهمیت می‌دهند.

کوروش سمسامی، یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در مرکز خرید پایتخت در این زمینه می‌گوید: لپ‌تاپ‌های رنگی که طی دو تا سه سال اخیر به طور محدود وارد بازار شده‌اند اگرچه به قابلیت‌های همپای لپ‌تاپ‌های غیررنگی مجهز هستند، اما از فروش چندانی برخوردار نیستند.

به گفته این فروشنده، از آنجا که مصرف‌کنندگان هنگام خرید لپ‌تاپ به قابلیت‌های فنی این کالا توجه خاصی نشان می‌دهند، نسبت به رنگ لپ‌تاپ توجه خاصی نشان نمی‌دهند و در اکثر موارد سعی می‌کنند لپ‌تاپی با رنگ مشکی یا نقره‌ای خریداری کنند تا یک لپ‌تاپ رنگی! چرا که لپ‌تاپ‌های رنگی چندان برای محیط‌های رسمی و اداری مناسب به نظر نمی‌آیند.

این در حالی است که محمد بیاناتی یکی دیگر از فروشندگان لپ‌تاپ در این زمینه نظر متفاوتی دارد.

به گفته این فروشنده، لپ‌تاپ‌های رنگی که طی چند سال اخیر شاهد حضور آنها در بازار داخلی هستیم متقاضیان خاص خود را دارند.

به گفته این فروشنده در حال حاضر شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ تعداد محدودی از لپ‌تاپ‌های رنگی خود را روانه بازار ایران می‌کنند که متقاضیان این لپ‌تاپ‌ها بیشتر خانم‌ها هستند.

به غیر از لپ‌تاپ‌های رنگارنگی که در بازار وجود دارد طی یک سال اخیر کاورهای رنگارنگ لپ‌تاپ با طرح‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند که قیمتی حدود ۵۰ تا ۶۰هزار تومان دارند.

این کاورها خاصیت محافظتی داشته و در رنگ‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند.

برندهای رنگی‌ساز

در بین برندهای مختلف تولیدکننده لپ‌تاپ، سونی از پیشگامان تولید لپ‌تاپ‌های رنگی یا بهتر بگوییم جوان‌پسند است.

لپ‌تاپ‌های سری VAIO سونی که از تنوع مدل بالایی برخوردارند در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند.

اگر سری به مرکز خرید کامپیوتر پایتخت بزنید شاهد لپ‌تاپ‌های رنگارنگ این برند پشت ویترین فروشگاه‌ها خواهید بود.

فیضی مسوول فروش لپ‌تاپ‌های سونی در شرکت ایران رهجو در زمینه عرضه لپ‌تاپ‌های رنگی این برند به بازار می‌گوید: سونی از پیشگامان عرضه لپ‌تاپ‌های رنگارنگ به بازار است و مدل‌های رنگی مختلفی به بازار عرضه کرده است.

به گفته وی، لپ‌تاپ‌های سری CR سونی اکثرا رنگی هستند و مورد استقبال خانم‌ها قرار می‌گیرند.

فیضی مدل VGN-CR۳۳۵G را که یک لپ‌تاپ ۵/۲کیلویی است، از لپ‌تاپ‌های پرفروش رنگی سونی معرفی کرد که در رنگ‌های قرمز و صورتی به بازار داخلی عرضه شده است و قیمتی حدود یک‌میلیون و ۴۲۰هزار تومان دارد.

به گفته وی، لپ‌تاپ‌های سبک وزن و رنگی سونی بیشتر از جانب جوانان و خانم‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ارتاک، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های توشیبا، دل و ایسر نیز مدل‌های Satellite ۴۳۰۰ و Satellite ۴۳۰۵ را از لپ‌تاپ‌های سبک وزن توشیبا معرفی کرد که خانم‌ها از آنها استقبال زیادی می‌کنند. این لپ‌تاپ‌های ۲کیلوگرمی با قیمتی حدود یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

رجبی، یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در زمینه لپ‌تاپ‌های رنگی توشیبا می‌گوید، توشیبا در‌حال‌حاضر لپ‌تاپ رنگی قابل عرضه‌ای در بازار ندارد و اکثر خانم‌ها از لپ‌تاپ‌های سبک وزن این برند استفاده می‌کنند.

به گفته این فروشنده تا حدود چند ماه پیش یکی دو نمونه رنگی از لپ‌تاپ‌های رنگی توشیبا در بازار موجود بود که به دلیل قیمت بالای این لپ‌تاپ‌ها چندان مورد استقبال قرار نگرفتند و از بازار جمع شدند.

کامرانی، کارشناس بخش فروش شرکت رایان بدرالکتریک، عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های MSI در ایران نیز مدل PR۲۱۰ را از لپ‌تاپ‌های رنگی این برند معرفی کرد و گفت: لپ‌تاپ‌های این مدل در چهار رنگ به بازار جهانی عرضه شده است که تنها دو رنگ صورتی و آبی روشن این لپ‌تاپ در بازار داخلی موجود است.

به گفته وی، این لپ‌تاپ‌ها با قیمت یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

بخشنده، مدیرعامل شرکت داتیس هزاره، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های Hyundai در ایران نیز از عرضه لپ‌تاپ‌های جوان‌پسند توسط این شرکت به بازار داخلی خبر داد.

به گفته وی، مدل ۷۲۱R یک لپ‌تاپ سبک وزن و رنگین از این برند است که با وزن ۸/۱کیلوگرمی در رنگ‌های صورتی، نارنجی و سرمه‌ای به بازار عرضه شده است.

به گفته بخشنده رنگ زیبا در کنار ظرافت و سبکی این لپ‌تاپ باعث شده خانم‌ها توجه خاصی به آن نشان دهند.

این لپ‌تاپ با قیمت یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. امدادیان، مدیر توسعه بازار و مهندسی فروش لپ‌تاپ‌های شرکت سازگار ارقام نیز از عرضه لپ‌تاپ‌های جدید IBM Lenovo در رنگ‌های متنوع طی روزهای آینده به بازار خبر داد.

به گفته وی، لپ‌تاپ‌های رنگی IBM Lenovo که در رنگ‌های قرمز و تلفیقی از رنگ‌های مشکی و قرمز به بازار عرضه خواهند شد، به لوگوی المپیک ۲۰۰۸ با رنگ سرخ آتشین مزین هستند و زیبایی خاصی دارند.

وی همچنین مدل ferarri ۱۱۰۰ را از لپ‌تاپ‌های رنگی IBM Lenovo معرفی کرد که به رم ۴گیگابایتی، هارد دیسکی با ظرفیت ۲۵۰گیگابایت، کارت گرافیکی با ظرفیت ۵۱۲مگابایت، سیستم بلوتوث، دوربین و ... مجهز است و با قیمت دومیلیون و ۱۲۹هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گفته وی این لپ‌تاپ قرمز رنگ مورد استقبال خانم‌ها قرار گرفته است.

وی همچنین از عرضه مدل U۱۱۰ از لپ‌تاپ‌های IBM Lenovo به بازار طی روزهای آینده خبر داد که قرمز رنگ است.

نگاران، نمایندگی فروش لپ‌تاپ‌های IBM نیز از عرضه مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های این برند طی هفته آینده به بازار خبر داد و گفت: در زمینه لپ‌تاپ‌های رنگی به دلیل تقاضای پایینی که برای این لپ‌تاپ‌ها وجود دارد، دو سال است فعالیت نمی‌کنیم.

نقش، یکی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ‌های Apple نیز مدل‌های

Mac Book Air MBoo ۳LLA را که وزنی حدود ۳۶/۱ کیلوگرم دارد، از لپ‌تاپ‌هایی معرفی کرد که مورد استقبال خانم‌ها قرار گرفته است.

این لپ‌تاپ نقره‌ای رنگ بسیار نازک و ظریف است و با قیمت دومیلیون و ۱۹۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

لپ‌تاپ گیاهی

شرکت نگین‌اندیشان پیوند، عرضه‌کننده لپ‌تاپ‌های Juniper در ایران نیز مدل‌های F۱۱Y، ۱۰DT۱ و ۱۲KT۳ را از لپ‌تاپ‌هایی معرفی کرد که مورد توجه خانم‌ها قرار گرفته‌اند و در رنگ‌های نقره‌ای، زرشکی و نقره‌ای آبی به بازار عرضه شده‌اند.

به گفته رجب‌نیا، یکی از مسوولین این شرکت، این لپ‌تاپ‌ها با قیمتی حدود یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۳۵۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

رجب‌نیا افزود: Juniper در حقیقت نام یک گیاه دارویی در ایران است که کشور ایران این لپ‌تاپ‌ها را به چین سفارش داده و حدود ۴۰درصد عملیات مونتاژ این لپ‌تاپ‌ها در ایران صورت می‌گیرد.

بازار لپ‌تاپ‌های رنگی

اگر چه لپ‌تاپ‌های رنگی از لحاظ ظاهری نسبت به لپ‌تاپ‌های غیررنگی زیبایی بیشتری دارند، اما به نظر می‌رسد این ظاهر زیبا نتوانسته است نظر تعداد زیادی از خریداران این کالا را به خود جلب کند.

صادقی، یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در این زمینه می‌گوید: بسیاری از خریداران حتی اگر به قصد خرید لپ‌تاپ رنگی هم مراجعه کنند، اما در لحظه آخر یک لپ‌تاپ غیررنگی را انتخاب می‌کنند. چرا که لپ‌تاپ‌های رنگی رسمیت لپ‌تاپ‌های غیررنگی را ندارند.

امدادیان، مدیر توسعه بازار و مهندسی فروش لپ‌تاپ‌های شرکت سازگار ارقام نیز در این زمینه می‌گوید: به طور کلی واردات لپ‌تاپ‌های رنگی به کشور ایران بسیار محدود است؛ چرا که کاربران به دنبال لپ‌تاپ‌های رنگی زیبا نیستند.

به گفته وی شرکت سونی طی سال گذشته اقدام به واردات لپ‌تاپ‌های رنگی به کشور کرد، اما در عمل مشاهده کرد که این لپ‌تاپ‌ها تنها ویترین فروشگاه‌ها را زیبا کرده‌اند و فروش چندانی ندارند.

اما IBM Lenovo درصدد عرضه محصولات رنگی به بازار ایران است و امیدواریم فروش خوبی در این زمینه داشته باشیم.

در حالی که فعالان بازار و نمایندگی‌های فروش از عدم استقبال گسترده از لپ‌تاپ‌های رنگی در بازار خبر می‌دهند، برخی از مصرف‌کنندگان که اکثرا خانم هستند، ادعا می‌کنند هنگام خرید لپ‌تاپ زیبایی ظاهر این کالا برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است.

برداشت آخر

سه ساعت است تمام پاساژ پایتخت را برای خرید لپ‌تاپ زیر و رو کرده است.

تصمیم خود را می‌گیرد. یک لپ‌تاپ صورتی رنگ زیبا را انتخاب می‌کند. اگر چه قیمت این لپ‌تاپ رنگی حدود ۱۰۰هزار تومان بالاتر از نمونه مشکی‌ رنگ آن است. اما ... می‌ارزد.