کارشناسان بازار گوشی تلفن همراه معتقدند که بیش از ۸۰‌درصد از کاربران تلفن همراه در ایران با قابلیت‌های پیشرفته این کالای ارتباطی آشنایی ندارند. بیش از نیمی از کاربران تلفن همراه تنها از ده‌درصد برنامه‌های موجود در گوشی تلفن همراه خود استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که از تمامی امکانات گوشی‌های نسل سوم بی اطلاع هستند.

یکی از دلایل استفاده نکردن از قابلیت‌های پیشرفته گوشی‌های موبایل توسط کاربران عدم علاقه آنها به کارآیی موجود در گوشی‌ها است. امکاناتی نظیر دوربین، حافظه و سیستم پخش‌کننده از قابلیت‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین‌درصد استفاده کاربران را به خود اختصاص داده است.

دسترسی به اینترنت، نحوه محاسبه زمان مکالمه، ساختن کلیپ‌های ویدئویی توسط نرم‌افزار‌های موجود در گوشی از قابلیت‌هایی است که گاها مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد.

این کارشناسان معتقدند عدم اطلاع‌رسانی در مورد نحوه کارکرد گوشی و امکانات آن توسط شرکت‌های قانونی توزیع‌کننده یکی از عواملی است که باعث شده تا کاربران از تمام امکانات گوشی خود استفاده نکنند. چنانچه شرکت‌های توزیع‌کننده اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های موجود در گوشی به کاربران ارائه ندهند، همچنان درصد بالایی از افراد با قابلیت‌های گوشی آشنا نخواهند شد.

زمانی که یک گوشی پیشرفته ‌وارد بازار می‌شود، عموم مردم در مورد نحوه عملکرد استفاده از آن آشنایی ندارند و این وظیفه شرکت‌های توزیع‌کننده گوشی تلفن همراه است که اطلاعات و آموزش‌های مناسب را به کاربران ارائه دهند.

افرادی که در میانگین سنی ۱۸ تا ۳۰ سال قرار دارند، نسبت به سایر کاربران در گروه‌ها، تمایل بیشتری به استفاده از قابلیت‌های پیشرفته گوشی‌ها دارند.