یک دستگاه برای هر 48 دانش‌آموز

زنگ اول

جلسه افتتاح چهارصد آزمایشگاه رایانه‌ای در مدارس تهران است. وزیر ارتباطات پشت تریبون قرار می‌گیرد و به طعنه به همکارش در هیات دولت می‌گوید که وزارتخانه مطبوعش ۲۶‌میلیارد تومان برای اجرای این پروژه کمک کرده ولی نباید دست روی دست گذاشت تا وزارت ارتباطات در این زمینه اقدام کند. وزیر آموزش و پرورش هم زمانی که تریبون را دردست می‌گیرد، از این طعنه نمی‌گذرد و می‌گوید: «فکر نکنید با تجهیز ۴۰۰ مدرسه از بین ۶‌هزار مدرسه تمامی ‌مشکلات حل می‌شود».

طعنه‌ها و تکه‌پرانی‌ها که با خنده و شوخی همراه است، در تمام طول مراسم ادامه می‌یابد، دانش‌آموزان و معلمان مدرسه نرگس در منطقه ۱۴ به صحبت‌ها و خنده‌های میهمانان گوش می‌دهند و به ۱۵ کامپیوتر جدیدی که برای این مراسم کنار هم قرار داده شده زیرچشمی‌ نگاه می‌کنند. این پانزده کامپیوتر باید به نوبت برای استفاده ۴۰۰ دانش‌آموز در اختیار آنان قرار گیرد. به‌واقع می‌توان گفت سرانه دسترسی به کامپیوتر در این مدرسه از صفر به ۷۵/۳درصد رسیده است.

زنگ دوم

سخنرانان مراسم افتتاحیه از اهداف این طرح می‌گویند. از این که قرار است با تجهیز کردن مدارس سطح مهارت‌های تئوریک و کارگاهی دانش‌آموزان ارتقا یابد یا فرصت مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای خلاق و نوآور فراهم شود یا مسائلی از این قبیل. عبدالمجید ریاضی، معاون فناوری اطلاعات وزیر ارتباطات که همه او را به خاطر طرح اینترنت ملی خوب به یاد می‌آورند، خاطر نشان می‌کند که ۶‌هزار مدرسه در حال حاضر با هزینه وزارت ارتباطات به اینترنت متصل شده‌‌اند. باز جای شکرش باقی است که از شبکه هوشمند مدارس حرفی به میان نمی‌آید دو سال قبل در یکی از مدارس آقای ریاضی از شبکه هوشمند مدارس سخن گفته بود ولی برخی خبرنگاران با تماس با مدیر مدرسه متوجه شدند که اتصال صرفا با اینترنت پرسرعت یکی از شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت صورت گرفته است.

زنگ سوم

آقای ریاضی البته افتتاح حساب بانکی اینترنتی را برای یک و نیم‌میلیون دانش‌آموز را هم جزو عملکرد خود و مجموعه‌اش ذکر می‌کند. طرحی که ۲۰۰‌میلیارد ریال هزینه برای وزارت ارتباطات داشت و به هر دانش‌آموز پنج‌هزار تومان در این حساب دادند تا آنها بتوانند با بانکداری الکترونیکی آشنا شوند. وزیر آموزش و پرورش البته در همین مدرسه نرگس اعلام می‌کند که: «در زمانی که در راه می‌آمدم چرتکه انداخته و حساب کردم تنها نیم‌درصد مدارس کشور به اینترنت اتصال دارند.» شما می‌توانید حساب کنید با توجه به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش و معاون وزیر ارتباطات چند درصد از دانش‌آموزان به حساب اینترنتی شان دسترسی دارند؟

زنگ چهارم

وزیر ارتباطات در سخنان خود می‌خواهد بحث پورتال سازی را به مدارس هم بکشاند. او می‌گوید: دانش‌آموزان باید به جای روزنامه دیواری در ساخت پرتال با هم مشارکت داشته باشند. گفتنی است وزارت ارتباطات پس از راه‌اندازی بحث پورتال‌ها یک سایت تحت عنوان پورتال ملی را راه‌اندازی کرده که البته این پورتال بیشتر شبیه یک لینکستان بزرگ است. دانش‌آموزان جهت دیدن یک الگو می‌توانند به سایت www.iran.ir مراجعه کنند.

زنگ پنجم

از وزیر آموزش و پرورش سوال می‌شود چند درصد مدارس دروس مجازی را تدریس می‌کنند. او پاسخ نمی‌دهد اما در عین حال رقم ۲۰درصد آموزش مجازی را که سال گذشته از طریق همین وزارتخانه اعلام شده بود، تکذیب می‌کند. علی احمدی همچنین به دانش‌آموزانی که توانایی خرید رایانه را ندارند توصیه می‌کند که از رایانه‌های مدارس استفاده کنند.

زنگ ششم

از آنجا که همواره بحث استفاده‌های نامناسب از تکنولوژی مقدم بر استفاده از تکنولوژی است، این موضوع نیز مطرح می‌شود که در صورت دسترسی دانش‌آموزان به سایت‌های نامناسب چه وضعیتی پیش می‌آید. وزیر ارتباطات می‌گوید: «نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد که باید با درایت معلمان و مدیران مدارس برطرف شود».

زنگ تفریح اول

یکی از دانش‌آموزان مدرسه نرگس می‌گوید: طبق اعلام مدیر مدرسه در ساعات بیکاری یا زنگ‌های تفریح می‌توانیم از این آزمایشگاه استفاده کنیم. یکی دیگر نیز می‌گوید به نظر می‌آید این تعداد کامپیوتر برای یک مدرسه کم باشد اما باید با شرایط موجود کنار آمد.

زنگ آخر

شیرزاد عبداللهی، کارشناس آموزش و پرورش می‌گوید: طبق آمار هم اکنون ۵۰‌درصد مدارس به کامپیوتر مجهز هستند و هم‌اکنون سرانه مصرف رایانه در مدارس کشور یک دستگاه به ازای هر ۴۸ دانش‌آموز است. این سرانه در سایر کشورها به ازای هر ۱۸ دانش‌آموز یک کامپیوتر است. به گفته عبداللهی هم‌اکنون در بسیاری از مدارس از کامپیوتر به عنوان یک کالای لوکس استفاده می‌شود، چراکه ۵/۹۵درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان می‌شود. ضمن این که در حوزه محتوا نیز صرفا شبکه رشد وجود دارد و عدم مهارت بسیاری از دبیران و معلمان با رایانه و نبود محتوای درسی نیز چالش‌های دیگر است.