پایگاه ملی داده‌های علوم زمینی کشور

بازار دیجیتال- «امروزه اطلاعات علمی و فنی، اساس توانایی‌های مادی و معنوی جوامع بشری است. هر جامعه‌ای که به اطلاعات بیشتری دست یابد، از توان و پویایی بالاتری برخوردار خواهد شد. با پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری بی‌شماری که از چند دهه قبل تاکنون صورت گرفته است، همه ساله هزاران برنامه تحقیقاتی و طرح‌های توسعه صنعتی در سراسر جهان اجرا می‌شود و هزاران محقق نیز به طور فعال برای سامان بخشیدن به طرح‌های مذکور تلاش می‌کنند. حاصل آن انبوهی از اطلاعات است که به اشکال گوناگون تهیه و انتشار می‌یابد.» این مطالب بخشی از اهداف ذکر شده در این سایت است.

با در نظرگرفتن نقش حیاتی و زیربنایی علوم زمین در توسعه پایدار کشور، گردآوری، حفظ و ارائه اطلاعات علوم زمین یک فرآیند اجتناب ناپذیر است، از این رو پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور به آدرس www.ngdir.ir به منظور جمع آوری، همسان‌سازی و سامان‌دهی این داده‌ها با هدف اطلاع‌رسانی سریع و آسان به شیوه‌های مختلف شروع به کار کرده است. این سایت دارای قسمت‌های مختلفی است که از آن میان می‌توان به اطلس زمین‌شناسی راه‌ها، بانک اطلاعات جغرافیا، زمین شناسی پزشکی و دریایی، منابع آبی کشور، بانک اطلاعات مس، کانی، طلا و... اشاره کرد.

یکی از قسمت‌های جالب این سایت قسمت فرهنگ واژه است که با انتخاب این گزینه پنجره‌ای پیش روی شما باز می‌شود که از طریق آن می‌توانید به اطلاعات جالبی در مورد واژه‌های جغرافیایی دست پیدا کنید. آلبوم تصاویر بخش دیگری از این سایت است که در آن می‌توانید تصاویر زیبایی از موزه‌ها، آتشفشان‌های جهان، سد‌های معروف جهان، مجموعه تصاویر ماهواره‌ای و هوایی و... را مشاهده کنید.

گفتنی است این سایت به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است. هرچند این سایت در نگاه اول تخصصی به نظر می‌رسد ولی می‌تواند منبع خوبی برای کسانی باشد که به دنبال اطلاعات جغرافیایی هستند.