پیام فوری؛ رقیب پیام کوتاه

بر اساس یک بررسی، پیام فوری (MIM) رقیب جدی پیام کوتاه (SMS) در تلفن همراه بوده و احتمالا به‌زودی با کنار زدن پیام کوتاه و همچنین ایمیل در رایانه به ابزار ارتباطی اصلی غیر صوتی تبدیل خواهد شد.

براساس یافته‌های مطالعه‌ای که ۱۷هزار نفر در ۳۰ کشور جهان را مورد نظرسنجی قرار داده است، با شروع به‌کارگیری پیام فوری توسط کاربران تلفن همراه، این برنامه بر سایر ابزارهای پیام رسانی پیش گرفته و به ابزار اصلی غیرصوتی برای ارتباط تبدیل می‌شود.

بر اساس این گزارش هنگامی‌که کاربران تلفن همراه از گوشی‌های خود به اینترنت دسترسی می‌یابند هزینه ارسال پیام فوری برای آنها تقریبا صفر بوده و تنها هزینه بسیار اندکی بابت ارسال اطلاعات پرداخت می‌کنند و با عرضه استفاده نامحدود از مرورگرهای وب توسط اپراتورهای تلفن همراه به کارگیری پیام فوری در میان کاربران افزایش می‌یابد.

بر اساس این مطالعه در میان کسانی که از پیام فوری استفاده می‌کنند این برنامه بیش‌ترین امکان مورد استفاده در تلفن است؛ ۶۱درصد کاربران تلفن‌ همراه روزانه از پیام فوری استفاده می‌کنند در حالی که تنها ۵۵درصد کاربران روزانه از پیام کوتاه و ۱۲درصد از ایمیل در تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

پیام فوری همچنین در حال به‌دست آوردن سهم بزرگ‌تری از تمامی‌ارتباطات پیام‌رسانی است و پیام‌رسانی فوری به اندازه‌ای محبوب شده است که از هر صد پیام ارسال شده از طریق تلفن همراه یا رایانه‌های شخصی در جهان یازده مورد پیام فوری است.

از سوی دیگر از هر صد پیامی‌که توسط کاربران تلفن همراه ارسال می‌شود ۳۶ پیام فوری هستند که نشان می‌دهد ابزار پیام رسانی برتر در نزد کابران تلفن همراه به حساب می‌آید. همچنین شمار پیام‌هایی که از طریق پیام‌ کوتاه ارسال می‌شوند کاهش چشمگیری یافته‌اند و کاربران پیام فوری به طور تعجب‌آور کمتر از ایمیل در رایانه شخصی استفاده می‌کنند.