موبنا- شرکت ZTE بی توجه به مسائل تحریم، اقدام به فروش تجهیزات مخابراتی به شرکت مخابرات ایران کرده است، بر این اساس وزارت بازرگانی آمریکا درصدد بررسی و جریمه این شرکت چینی برآمده است. بر اساس گزارش رویترز، در ماه‌های مارس و آوریل شرکت ZTE به منظور فروش برخی تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری شرکت‌های معروف آمریکایی قراردادی با شرکت مخابرات ایران منعقد کرده، این در حالی است که ایران از سوی کشور آمریکا تحریم بوده است. از این رو، از شرکت‌هایی که تجهیزات آنها به ایران فروخته شده خواسته شده که توضیحات خود را درباره رابطه تجاری با شرکت ZTE ارائه دهند. علاوه بر ZTE، شرکت چینی Beijing ۸-Star International یکی دیگر از طرف‌های قرارداد با شرکت مخابرات ایران بوده است. گزارش‌ها حاکی است که شرکت ZTE در این باره هنوز اظهار نظری نکرده است.

شرکت‌هایی که محصولات آنها به ایران فروخته شده شامل مایکروسافت، IBM، هیولت پاکارد، سیسکو، اوراکل و دل است که همه آنها از فروش محصولاتشان به ایران اظهار بی اطلاعی کرده‌اند. این تجهیزات شامل قطعات کامپیوتری و چاپگرهای هیولت پکارد، برنامه ویندوز مایکروسافت، سوئیچ سیسکو، نمایشگرهای دل، محصولات اوراکل و برنامه ضدویروس شرکت سیمانتک بوده است.

بر این اساس، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شرکت‌های آمریکایی در این معاملات دست داشته‌اند وجود ندارد.