شکایت از گوگل طول می‌کشد، کاربران تحریم کنند

بازار دیجیتال- روز گذشته سازمان فناوری اطلاعات درنشست خبری به بهانه حضور ایران در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS۲۰۱۲) دستاوردهایش را در این اجلاس اعلام کرد. یکی از انتقاداتی که نسبت به حضور سازمان فناوری اطلاعات در چنین نشستی مطرح است عدم همکاری این سازمان با نهادهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات نظیر سازمان نظام صنفی، شورای‌عالی اطلاع‌رسانی، انجمن جامعه اطلاعاتی و... است. حکیم جوادی، معاون وزیر ارتباطات و رییس هیات اعزامی به WSIS در واکنش به این انتقاد می‌گوید: «اگر به کتاب‌های این اجلاس مراجعه کنید، خواهید دید که سازمان لیستی از ۲۰ سازمان و نهادی که به نوعی با این حوزه در ارتباط هستند را معرفی کرده است. از سازمان نظام صنفی گرفته تا وزارت علوم و انجمن جامعه اطلاعاتی ایران. اما به دلایلی این بخش‌ها موفق به حضور در این اجلاس نشده‌اند.» وی تاکید می‌کند که برخلاف دید عمومی سازمان برای شرکت در این اجلاس هیچ انحصاری را ایجاد نکرده است و تمام سعی خود را خواهد کرد که در دورهای بعدی با برنامه‌ریزی بیشتری از فعالان این حوزه کمک بگیرد.

حکیم جوادی در پاسخ به این سوال که چرا نتایج دستاوردها و پیشنهادهای ایران در این اجلاس به صورت واضح منتشر نمی‌شود نیز گفت: «در اکثر اجلاس‌ها یکسری موضوعات مطرح می‌شود اما اثرات نتایج این بحث‌ها در آینده مشخص خواهد شد. در واقع نباید انتظار داشت که هر پیشنهادی که در یک جلسه ارائه می‌شود بلافاصله به نتایج دلخواه برسد.

برای مثال در خصوص اعتراض ایران به انحصار یک کشور یا سازمان در حوزه اینترنت، ایران و چند کشور دیگر اعتراضات و پیشنهادهای خود را مطرح کرده است که امیدواریم در اجلاس سال ۲۰۱۵ نتایج این اعتراضات مشخص شود.»

در ادامه این نشست حکیم جوادی در پاسخ به این سوال دنیای‌اقتصاد که آیا سازمان فناوری اطلاعات نسبت به حرکت اخیر گوگل مبنی بر حذف نام خلیج‌فارس از نقشه اعتراضی مطرح کرده است یا خیر گفت: «در این خصوص به شخصه با حمدون توره، دبیر کل ITU یک جلسه اختصاصی داشتم و اعتراض ایران نسبت به این اشتباه را اعلام کردم اما همانطور که می‌دانید گوگل یک شرکت خصوصی است و شکایت دولت ایران علیه بخش خصوصی نیازمند مسیر خاص خودش است.» وی در ادامه اعلام کرد که ایران پیشنهادهای مورد نیاز برای جبران این اشتباه را در این اجلاس اعلام کرده است، اما بهترین کاری که در حال حاضر

می‌توان انجام داد این است که کاربران ایرانی از این جست‌وجوگر استفاده نکند و حداقل از دیگر جست‌وجوگرهای خارجی که می‌شناسند استفاده کنند. در ادامه وی با ابراز خرسندی از شکل‌گیری موتور جست‌وجوگرهای داخلی پیشنهاد کرد که کاربران از این موتور جست‌وجوگرها استفاده کنند.

وی در پایان تاکید می‌کند که به جز اینکه سازمان فناوری اطلاعات پیگیر برطرف شدن این مشکل است، وزارت امور خارجه نیز پیگیر این مشکل است.