مریم عسگری
بازار دوربین‌های دیجیتال، اگرچه این روزها نسبت به دو تا سه ماه قبل اوضاع و احوال بهتری دا رند و گروهی از فعالان بازار هم از کاهش قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند، اما همچنان این بهبود در وضعیت بازار مرهون فروش بالای نمونه‌های ارزان قیمت با میانگین قیمت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و دوربین‌های گران قیمت چندان اقبالی در بازار ندارند.

اما به هر حال گروهی از شرکت‌های عرضه‌کننده دوربین برای حفظ بازار ناچارند همچنان مدل‌های جدید را حتی اگر بدون مشتری باشند به بازار عرضه کنند.
قصد ما این است که در این گزارش محصولات جدید بازار دوربین دیجیتال را معرفی کنیم و در ضمن وضعیت بازار دوربین و روند قیمت‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقمند به این موضوع هستید این گزارش را بخوانید:
بازار دوربین‌های دیجیتال در ماه‌های اخیربررسی بازار دوربین‌های دیجیتال ،طی دو تا سه ماه اخیر کار سختی است.چرا که در این باره با نظرات گوناگونی درباره وضعیت بازار دوربین مواجه می‌شویم.
گروهی از کسبه بازار از ثبات قیمت‌ها و کاهش موجودی در بازار می‌گویند، گروهی از کاهش قیمت‌ها و عرضه مجدد دوربین‌های ارزان قیمت و پرمخاطب خبر می‌دهند و دسته‌ای هم معتقدند که اصلا بازار دوربین با مشکلی به نام کاهش موجودی مواجه نبوده و تنها به دلیل نوسانات نرخ دلار با کمی رشد قیمت مواجه شده است. برخی هم از کاهش شدید موجودی در بازار خبر می‌دهند و می‌گویند، اصلا موجودی ما در حد صفر است چه برسد به اینکه محصول جدیدی در این زمینه وارد بازار کنیم.
اما محسن فرهمند، یکی از عرضه‌کنندگان دوربین‌های دیجیتال در این باره می‌گوید، روند قیمت‌ها طی یک ماه اخیر تا حدودی نزولی بوده و اگرچه همچنان تقاضا برای دوربین‌های ارزان بالاتر از سایر موارد است، اما بازار به سمت رونق پیش می‌رود.
علی عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار هم می‌گوید، میزان کاهش قیمت در مورد دوربین‌های حرفه‌ای DSLR در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و در مورد دوربین‌های خانگی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بوده است که چنین کاهش قیمتی به رشد تقاضا منجر شده است.
یکی دیگر از عرضه‌کنندگان دوربین‌های دیجیتال هم می‌گوید، با وجودی که ما در مورد برخی از برندها با کاهش موجودی مواجه هستیم، اما نزدیک شدن به فصل تابستان و کاهش قیمت‌ها کمک بزرگی به بازار کرده است و ما به ماه آینده امید بسیاری داریم.
تازه‌واردهایی که جدید نیستند
این روزها در بازار دوربین‌های دیجیتال، به غیر از اعلام قیمت‌های پرت و بی‌ربط برای برخی از مدل‌های دوربین، به ویژه نمونه‌های خانگی، شاهد هستیم که برخی از کسبه مدل‌های قدیمی یا حتی از رده خارج را به عنوان مدل جدید در بازار معرفی می‌کنند.


زیرا معمولا خریداران دوربین‌های خانگی که اطلاع دقیقی از مدل‌های جدید و... ندارند با اعتماد به فروشنده کالایی را که معرفی کرده خریداری می‌کنند. مصداق این موضوع را ما در نهمین جشنواره بین‌المللی تخصصی هنرعکاسی و تصویربرداری، دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات وابسته مشاهده کردیم. چراکه یک شرکت عرضه‌کننده دوربین‌های کانن که از قضا از معدود عرضه‌کنندگان دوربین در این جشنواره هم بود، محصولات تصویربرداری این شرکت را با قیمت بالاتر از عرف بازار به بازدیدکنندگان معرفی و برای آنها ثبت سفارش می‌کرد و در ضمن مدل‌های قدیمی را به عنوان نمونه‌های جدید از سری خانگی معرفی می‌کرد. نمونه‌اش معرفی مدل‌های A3300،A3200 ، A2200 از خانواده کانن به عنوان مدل‌های جدید سری خانگی است که حدود 50 تا 60 هزار تومان گران‌تر از قیمت واقعی به فروش می‌رسیدند. جالب اینجا است که این شرکت اعلام کرده است که محصولات خود را پنج درصد ارزان‌تر از بازار به فروش می‌رساند. تجلی، مسوول ستاد اجرایی این جشنواره در توضیح در مورد این موضوع گفت: با توجه به این موضوع که واردکنندگان ما در زمینه واردات دوربین و... با مشکلات بسیاری مواجهند ما با کاهش شدید موجودی در بازار مواجهیم و اعمال قیمت روی کالاها معیار
مشخصی ندارد.
به گفته وی، البته ما مسوول قیمت‌گذاری روی کالاهای عرضه شده در این جشنواره نیستیم،اما احتمالا حاضران در این جشنواره با ارائه کالاهای با قیمت غیرمنطقی وجهه خود را خراب
نمی‌کنند.
به هر حال این اواخر علاوه بر این موضوع ما با اتفاقات دیگری مانند فروش دوربین‌هایی که محتویات جعبه آنها دستکاری شده است، فروش دوربین‌هایی که فاقد باتری و شارژر و... هستند و حتی فروش دوربین‌های غیر آکبند در جعبه‌های نو و جدید مواجه هستیم که کارشناسان می‌گویند اینها ناشی از عدم کنترل و نظارت روی بازار این کالا است.
نوبر دوربین‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در بازار
در بازار دوربین‌های دیجیتال، با وجودی که همچنان مشکل ثبت سفارش و... وجود دارد، اما شرکت‌های عرضه‌کننده برای ادامه حیات در بازار، مدل‌های جدید را ولو با سختی‌های موجود در راه واردات به بازار عرضه می‌کنند. البته این اواخر موجودی برخی از برندها در زمینه دوربین تا حدودی ناقص شده است. اما برندهای پرمخاطب مانند کانن و نیکون چندین نمونه تازه‌وارد را به بازار معرفی کرده‌اند.
به گفته علی عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار،در حوزه دوربین‌های حرفه‌ای مدل ۵D مارک III به تازگی وارد بازار شده است که قیمت بدنه آن در حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در حوزه نیمه‌حرفه‌ای‌ها هم این برند مدل‌های SX۴۰ با قیمت ۷۴۰ هزار تومان، S۱۰۰ با قیمت ۸۰۰ هزار تومان و SX۲۶۰ با قیمت ۶۰۰ هزار تومان را به بازار معرفی و عرضه کرده است.
عمادی مدل‌های A3400 که با قیمت 325 هزار تومان و A2300 را که با قیمت 260 هزار تومان به بازار عرضه شده‌اند از پرفروش‌های خانگی کانن در بازار معرفی کرد.
از خانواده NIKON هم مدلD۵۱۰۰ از دوربین‌های جدید حرفه‌ای است که قیمت آن حدود یک میلیون و ۴۴۰ تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.
مدل‌هایD800 ،D3100 ، P7000 و P5000 نیز از دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای جدید این برند در بازار داخلی هستند که قیمتی حدود 700 هزار تا یک میلیون و 100 هزار تومان دارند. مدل HS30 هم از خانواده فوجی فیلم از دوربین‌های تازه وارد بازار است که قیمت آن در حدود 750 هزار تومان است.