مخابرات همکاری نمی‌کند

بازار دیجیتال- «بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی و اپراتور برتر دیتا در کشور محسوب می‌شویم. همچنین با داشتن بیش از ۳۳۰ هزار کاربر در سطح کشور، بیشترین سهم بازار اینترنتی را در اختیار داشته و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پهنای باند در کشور به حساب می‌آیم.

این بخشی از اظهارات مسوولان شرکت شاتل، در نشست خبری این شرکت به مناسبت هفته ارتباطات بود. در حالی مسوولان شرکت شاتل عنوان می‌کنند که بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی در کشور هستند که سرویس اینترنت پرسرعت این شرکت در مراکز مختلف مخابراتی، با کیفیت یکسان به کاربرانش ارائه نمی‌شود. در خصوص علت این امر با حسن شانه‌ساززاده، مدیرعامل شرکت شاتل گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

علت اصلی تفاوت کیفیت سرویس اینترنت پرسرعت شاتل در مناطق مخابراتی مختلف چیست؟

ما داستان بلند بالایی در این زمینه با شرکت مخابرات داریم. همانطور که می‌دانید شرکت مخابرات در دو بخش بازار اینترنت در حال فعالیت است. در یک بخش به عنوان رقیب با ما کار می‌کند و در بخش دوم به عنوان فراهم‌کننده زیرساخت برای فعالیت شرکت‌های ندا مشغول به فعالیت است. وجود چنین مشکلی که به آن اشاره می‌کنید تنها مربوط به شرکت ما نیست، بلکه اکثر شرکت‌های اینترنت پرسرعت در کشور هم با این مشکل مواجه هستند. برخی مناطق مخابراتی جزو مراکز قرمز برای ما محسوب می‌شوند؛ یعنی به دلایلی مخابرات امکان نصب تجهیزات به شرکت‌هایی نظیر شاتل را نمی‌دهد.

به چه دلایلی؟

به دلایل رقابتی مخابرات در برخی مناطق حاضر به همکاری با ما نیست.

عدم همکاری مخابرات و شرکت‌های ندا چند سالی است که وجود دارد و تا کنون هیچ راه‌حلی برای آن در نظر گرفته نشده است. به نظر شما با این شرایط تنها کاربر نهایی متحمل ضرر نمی‌شود.

درست است. در چنین شرایطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان ناظر باید وارد شده و این مشکلات را حل کند. بسیاری از کاربران در صورت افت کیفیت یا سرعت اینترنت خود شکایت‌شان را تسلیم این سازمان می‌کنند و این سازمان هم بدون بررسی اینکه مقصر اصلی در کاهش کیفیت و سرعت اینترنت چه بخشی است، به شرکت‌های ندا نامه زده و از ما می‌خواهد که در سریع‌ترین زمان ممکن کاربر نهایی را راضی کنیم. در نتیجه این برخوردها است که کاربر نهایی هم دیگر به ما اعتماد نمی‌کند و در صورت تماس با مرکز پشتیبانی اگر بگوییم مشکل از مخابرات است حرفمان را باور ندارد.

شما به عنوان یک فعال در حوزه بازار اینترنت پرسرعت معتقدید که هر مشکلی در این حوزه به دلیل کم کاری شرکت مخابرات به وجود می‌آید؟

به هیچ وجه ما این اعتقاد را نداریم. فضا غبار آلود شده است. ممکن است از ده مرکزی که شاتل در آن مشغول فعالیت است، مشکل ۷ مرکز به دلیل کم کاری مخابرات باشد و سه مرکز باقیمانده به دلیل مشکلات زیرساختی شرکت ما دچار مشکل شده باشند.

اگر فضا شفاف باشد و سازمان تنظیم مقررات به وظایف اصلی خود که نظارت بی طرفانه در بازار است، عمل کند، این فرصت از شرکتی‌های ندا گرفته می‌شود که به خاطر کم کاری شرکتی مثل مخابرات، از اتفاقات به وجود آمده سوءاستفاده کند.

در این شرایط چه راهکار و پیش‌بینی‌ای برای راضی نگه داشتن کاربران خود دارید؟

ما سعی می‌کنیم در صورت به وجود آمدن مشکل با کاربران خود صادقانه برخورد کنیم. همچنین با رفع مشکلات به وجود آمده ضررهای آنها را با ارائه فضای دانلود رایگان و... جبران کنیم.