بازار دیجیتال- صنعت تکنولوژی و بخش‌های زیرمجموعه آن به خصوص اینترنت به خاطر ماهیت به روز بودن‌شان همیشه شاهد تغییرات زیادی هستند. در فضای اینترنت اما رقابت اصلی در سال‌های اخیر میان مرورگرهای مختلف بوده است.

سال‌های سال است که برنده این رقابت مرورگر Internet Explorer شرکت مایکروسافت است و حاکمیت این بازار را در دست دارد. حالا اما گویا زمان این حاکمیت به تدریج به پایان رسیده است و مرورگرهای جدید محبوبیت بیشتری در میان کاربران پیدا می‌کنند. Chrome گوگل حالا پرطرفدارترین مرورگر در میان کاربران است و این همان چیزی است که جدیدترین آمار منتشر شده تایید می‌کنند.
براساس تازه‌‌ترین گزارش منتشر شده توسط StatCounter مرورگر Chrome توانسته است برای اولین بار محبوب‌ترین مرورگر وب دنیا شود. البته این اولین باری نیست که سهم مرورگر IE در بازار کاهش پیدا می‌کند؛ این مرورگر بعد از عرضه فایرفاکس در سال‌های پیش هم شاهد کاهش سهم بازار خودش بوده است. با این حال اما آمار نشان می‌دهند که روند از دست دادن سهم بازار IE زمانی شدت گرفت که مرورگر Chrome گوگل هم وارد میدان این رقابت شد.
این گزارش جدید نشان می‌دهد که در حال حاضر مرورگر Chrome با سهم ۳۲/۷۶ درصدی در رتبه یک و مرورگر IE با سهم۳۱/۹۴ درصدی در رتبه دوم محبوب‌ترین مرورگرهای دنیا قرار دارند. جالب است این در حالی است که در سال گذشته میلادی مرورگر IE شرکت مایکروسافت حدود ۴۳ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و FireFox با سهم ۲۹ درصدی و مرورگر Chrome با سهم ۱۹ درصدی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند. اما حالا بعد از گذشت ۱۲ ماه مرورگر IE حدود ۱۲ درصد از کاربران خود را از دست داده و Chrome هم در همین دوره زمانی توانسته نظر ۱۳ درصد از کاربران اینترنت را به خودش جلب کند.
هرچند Chrome در حال حاضر بیشترین سهم بازار مرورگرها در کل جهان را در اختیار خودش دارد، اما هنوز در بعضی از نقاط جهان مانند شمال آمریکا، مرورگر IE همچنان محبوب‌تر است. البته تحلیل‌گران معتقدند که روند نزولی سهم IE حداقل تا زمان به محبوبیت رسیدن سیستم‌عامل ویندوز ۸ و انتشار IE 10 ادامه خواهد داشت.