پس از صفحه کلید و ماوس و سپس تلفن‌های هوشمند و سیستم کینکت ایکس‌باکس، اکنون محققان شرکت آی‌بی‌ام با هدست‌های کنترل ذهن خود به دنبال هدایت دنیا به جنبه دیگری از فناوری هستند. به گزارش ایسنا،‌ کوین براون، مخترع سابق شرکت آی‌بی‌ام اکنون در حال کار برای رفع شکاف میان این فناوری با کاربردهای عملی آن برای جامعه است.این هدست‌ها با نام تجاری Emotiv systems اکنون با قیمت ۳۰۰ پوند در بازارها در دسترس بوده و می‌توان آن‌را به هر دستگاه ویندوز با قابلیت برنامه‌ها و بازی‌های گوناگون از جمله «پرنده‌های خشمگین» وصل کرده و با استفاده از کنترل ذهنی از مزایای آن بهره برد.به گفته براون،Emotiv systems از طیفی از احساسات مانند بی‌حوصلگی، هیجان، نگرانی یا راحتی استفاده می‌کند. همچنین این دستگاه می‌تواند از فرمان‌های مغزی به عضلات برای انجام کارها، علائم لبخند و اخم و واکنش‌های در پی آنها استفاده کند. هوشمندانه‌ترین بخش این سیستم، استفاده از امواج مغزی الکتروانسفالوگرافی است. کاربران می‌تواند به سرعت این نرم‌افزار را برای درک الگوهای مختلف آموزش دهند.

براون اظهار کرد: این سیستم به خوانش ذهن انسان نمی‌پردازد، بلکه در عوض الگوهای خاص را شناسایی می‌کند و این اطلاعات را به یک واحد کنترل ارسال می‌کند که در نهایت به آن ورودی پاسخ می‌دهد.

این دستگاه از چند حسگر روی سر برخوردار است که در حقیقت به خوانش پالس‌های الکتریکی مغز می‌پردازند. کاربر می‌تواند دستگاه را به شکلی آموزش دهد که با فکر در مورد الگوی تفکر خاص به انجام آن روی رایانه بپردازد. در حال حاضر، بهترین هدست‌ها تنها قادر به یادگیری چهار الگوی امواج مغزی مجزا هستند که محققان امیدوارند در آینده با کوچکتر و بهتر شدن فناوری، افزایش پیدا کند.

این فناوری احتمالا در ابتدا در اختیار نخستین مشتریان از جمله سیستم بازی کینکت مایکروسافت قرار خواهند گرفت و این شرکت‌ها از مزایای شیوه جدید کنترل بهره خواهند برد.