محققان کانادایی سیستمی طراحی کرده‌اند که امکان برقراری ویدئو کنفرانس سه بعدی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه‌ای را فراهم می‌کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ایده ارتباط تصویری سه بعدی نخستین بار در فیلم جنگ ستارگان مطرح شد و اکنون محققان دانشگاه کوئین در اونتاریو کانادا به سرپرستی پروفسور «روئل ورتگال» این ایده را به واقعیت مبدل کرده‌اند. سیستم ویدئو کنفرانس هولوگرام سه‌بعدی Telehuman در حقیقت تلفیقی از برجسته نمایی (stereoscopy)‌ و اختلاف دید حرکتی (motion parallax) است. این سیستم شامل یک سیلندر اکریلیک شفاف به ارتفاع ۸/۱ متر، یک دوربین محدب داخلی و یک پروژکتور سه‌بعدی است.

در زمان برقراری ارتباط تصویری هر دو نفر مقابل سیلندر شیشه‌ای قرار می‌گیرند؛ مجموعه‌ای از سنسورهای حرکتی کینکت مایکروسافت و دوربین‌های تصویربرداری سه بعدی در مقابل و پشت سر فرد اقدام به ضبط تصاویر می‌کنند.

تصاویر توسط یک پروژکتور سه بعدی به اندازه واقعی تبدیل شده و روی سیلندر مجهز به آینه محدب تابانده می‌شوند؛ در این حالت یک تصویر ۳۶۰ درجه‌ای ایجاد می‌شود، به‌طوری که می‌توان با حرکت به دور سیلندر پشت سر فرد را نیز مشاهده کرد.