بازار دیجیتال- اگر چه بازار خرید و فروش لپ‌تاپ همچنان روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند و موجودی لپ‌تاپ‌ها (به ویژه نمونه‌هایی با میانگین قیمت یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان) در بازار روز به روز در حال کاهش است، اما با این حال فعالان بازار دست روی دست نگذاشته و برای واردات مدل‌های جدید به بازار اقدام کرده‌اند.

مدل‌هایی که اگر چه اکثرا قیمت‌های بالایی دارند، اما به هر حال تا حدودی هرچند اندک باعث می‌شوند حال‌و‌هوای بازار تغییر کرده و پای افرادی که اخبار محصولات جدید به بازار را پیگیری می‌کنند، به بازار باز کند. فعالان بازار می‌گویند، اگر چه این احتمال وجود دارد که لپ‌تاپ‌های تازه‌وارد و البته گران‌قیمت مخاطبان چندانی در بازار نداشته باشند؛ اما ما ناچاریم برای حفظ حیات بازار مدل‌های جدید را به بازار عرضه کنیم.
تازه‌واردهایی که خاک می‌خورند
شاید بگویید در زمانی که کسبه بازار از سختی شرایط واردات لپ‌تاپ گله و شکایت دارند، این مدل‌های جدید چگونه وارد بازار شده‌اند؟ فعالان بازار در این زمینه می‌گویند، محموله‌های وارد شده سفارش‌هایی هستند که طی ماه‌های قبل ثبت شده‌اند و اکنون به‌تازگی به دست واردکنندگان لپ‌تاپ رسیده‌اند.
محمد نعیمی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: با توجه به سختی شرایط واردات و گشایش اعتبار برای واردات کالا و همچنین محدودیت‌هایی که واردکنندگان لپ‌تاپ برای ثبت سفارش دارند، واردات این لپ‌تاپ‌ها با یک تاخیر چند ماهه صورت گرفته است و این مدل‌ها در حقیقت نمونه‌هایی هستند که حدود سه تا چهار ماه قبل در ردیف تازه‌واردهای بازار جهانی بودند.
این فعال بازار می‌گوید: این تاخیر زمانی برای واردات محصولات جدید برای بازار ما بسیار خطرناک است. ولی چاره‌ای جز این نیست و باید با شرایط کنار آمد. به گفته وی، بهترین کار در این شرایط این است که از حداقل امکانات استفاده کرد و جلوی نابودی بازار را گرفت. رجبی یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: مدل‌هایی که به تازگی وارد بازار شده‌اند؛ اگرچه همپای تازه‌واردهای جهانی به بازار ما نرسیده‌اند، اما به هر حال ورود با تاخیر این مدل‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار بگذارد.
معرفی تازه واردهای بازار لپ‌تاپ
بسیاری از برندهای موجود در بازار چندین نمونه جدید طی دو تا چهار هفته اخیر وارد بازار کرده‌اند. سونی، آی بی ام لنوو، فوجیتسو زیمنس، ایسوس، ایسر، ام اس آی و اچ پی از برندهایی هستند که نمونه‌هایی از لپ‌تاپ‌های جدید را وارد بازار کرده‌اند. البته تعدادی از شرکت‌هایی که عنوان نمایندگی فروش را بر خود نهاده‌اند، از ارائه قیمت برای محصولات خود خودداری می‌کنند و می‌گویند، با توجه به نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها باید لحظه‌ای با نرخ دلار محاسبه شوند و امکان اعلام قیمت روزانه به مشتری وجود ندارد.
با این حال در اینجا ما به معرفی تعدادی از این لپ‌تاپ‌های جدید می‌پردازیم:
سونی
فعالان بازار می‌گویند در بین برندهای موجود در بازار، سونی از برندهایی است که طی ماه‌های اخیر با سرعت بیشتری نسبت به سایرین مدل‌های جدید را وارد بازار عرضه کرده است. گروهی نیز می‌گویند این شرکت توانسته است بیش از سایر برندها در تامین موجودی برندهایش موفق باشد.


به هر حال از این خانواده مدل‌های YB35،YB36،Z227 وSB35 جزو مدل‌های تازه واردی هستند که این اواخر وارد بازار شده‌اند.
این شرکت همچنین به تازگی دو مدل اولترا بوک به بازار جهانی عرضه کرده است که با نام‌های VIO T۱۳ و VIO T۱۱ معرفی شده اند.
اچ پی
اچ پی که مدت‌ها بود در زمینه عرضه مدل‌های جدید به بازار حرکتی نکرده بود این اواخر با مــدل‌هـــای DV۶-۶B۹۰ و
DV6-6B80 در بازار لپ‌تاپ عرض اندام کرده است.
این لپ‌تاپ‌ها به صفحه نمایش‌های ۶/۱۵ اینچی مجهزند و پردازنده آنها هم از نوع INTEL CORE I۷
است.
کارت گرافیکی هر دو مدل نیز AMD Radeon HD ۶۷۷۰M DDR۵ ۲۰۴۸ MB UpTo ۵۳۴۵ MB است. این لپ‌تاپ‌ها به ترتیب با قیمتی حدود دو میلیون و ۲۸۰ و دو میلیون تومان به بازار عرضه شده‌اند.
ام اس آی
ام اس آی هم پس از مدت‌ها دو لپ‌تاپ جدید و البته فوق حرفه‌ای وارد بازار داخلی کرده است. این دولپ‌تاپ که به طور محدود طی هفته گذشته وارد بازار شده‌اند با نام‌های GT۶۰ و GT۷۰ شناخته می‌شوند و قیمتی حدود چهار میلیون و ۳۲۰ هزار تومان دارند.
لپ‌تاپ‌های مذکور به پردازنده‌های قوی INTEL CORE I7 مجهزند و کارت گرافیک قوی‌ای دارند.این لپ‌تاپ‌ها از سری گیمینگ هستند و برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری انتخاب خوبی هستند.
فوجیتسو زیمنس
این برند هم یک لپ‌تاپ فوق‌حرفه‌ای که به پردازنده هشت هسته ای مجهز است به بازار عرضه کرده است. این لپ‌تاپ دارای ویژگی هایی چون، تجهیز به پردازنده
INTEL CORE I۷-QM هشت هسته‌ای و هارددیسم یک ترابایتی است. صفحه نمایش این لپ‌تاپ حرفه‌ای هم ۳/۱۷ اینچ از نوع FULL HD است. لپ‌تاپ مذکور با قیمتی حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان از حدود دو هفته پیش وارد بازار داخلی شده است.
آی بی ام لنوو
این برند هم مدل‌های V۵۷۰ A Z۵۷۰A و Z۴۷۰ را به بازار عرضه کرده است که قیمتی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارند. این لپ‌تاپ‌ها به پردازنده‌های پرقدرت، حافظه‌های با ظرفیت بالا و کارت گرافیک‌های قوی مجهزند و در ردیف لپ‌تاپ‌های میان قیمت بازار قرار دارند.
ایسوس
یکی از مدل‌های جدید ایسوس در بازار داخلی مدل NX۹۰ است که یک لپ‌تاپ صفحه بزرگ با صفحه نمایش ۴/۱۸ اینچی است. این لپ‌تاپ یا بهتر بگوییم ابر لپ‌تاپ به پردازنده INTEL CORE I۷، کارت گرافیکی Nvidia GeForce GT۳۳۵M DDR۳ VRAM ۱۰۲۴ MB UpTo ۴۰۹۶ MB، هارددیسک یک ترابایتی و... مجهز است. قیمت این لپ‌تاپ حدود دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان اعلام شده است.