بازی خارج از زمین

ترجمه : ندا لهردی

شرکت Dell یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در بازار جهانی است که سهم قابل توجهی از این بازار را در اختیار دارد. این شرکت هم مانند دیگر شرکت‌های کامپیوتری در سال‌های اخیر تحت تاثیر بازار پر رونق تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند شاهد کاهش میزان فروش و صادرات جهانی‌اش بوده است. علاوه بر این، اما Dell که زمانی دومین تولید کننده بزرگ کامپیوتر در جهان بود، در یک سال اخیر با کاهش سهم بازارش به ۱۱ درصد به جایگاه سوم تولید کنندگان برتر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سقوط کرده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار کامپیوتر معتقدند که این اتفاق می‌تواند به خاطر تمرکز بیشتر این شرکت بر بازار کاربران تجاری در یک سال اخیر افتاده باشد. با این اوصاف است که مجله معتبر فوربس به تازگی گفت‌وگویی با «مایکل دل» مدیرعامل این شرکت انجام داده و در آن درباره وضعیت فعلی Dell، دیدگاهش درباره تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند و البته آینده این شرکت پرسیده است. این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:

شرکت Dell توانست به موفقیت‌های بزرگی در یک دهه گذشته دست پیدا کند. اگر شما بخواهید Dell را در سال ۲۰۲۲ توصیف کنید، چه می‌گویید؟

در سال ۲۰۲۲ شرکت Dell یک شرکت ارائه‌دهنده محصولات و خدمات برتر خواهد بود که برای کاربرانش ارزش آفرینی می‌کند. ما یک نسخه کپی از شرکت‌های HP یا IBM نیستیم و نمی‌خواهیم تنها از میراث تجربه‌های گذشته‌مان محافظت کنیم. ما می‌توانیم شرکت‌هایی را بخریم که در زمینه‌های مختلف حوزه تکنولوژی پیشرو هستند و به این ترتیب با امکانات پیشرفته‌تر عملکرد سریع و بهتری در بازار داشته باشیم و بتوانیم از این شرکت‌ها جلو بزنیم. برخلاف دهه‌های گذشته، تصمیم داریم در دهه پیش‌رو بیشتر بر تفکرات مدرن شرکت‌های نوظهور و جوان متمرکز شویم. به این ترتیب انتظار داریم تا سال ۲۰۲۲ با تکیه بر خرید و مالکیت شرکت‌های کوچک‌تر این بار شرکت‌هایی مانند HP و IBM را از جایگاهی بالاتر همراهی کنیم.

این روزها همه از داشتن یک تبلت یا موبایل هوشمند به هیجان می‌آیند. این در حالی است که Dell خودش را از این تجارت بیرون کشیده است. چرا فکر می‌کنید که این یک بازی استراتژیک است و شرایط برای بازگشت به این بازار وجود خواهد داشت؟

بازار تبلت در حال حاضر واقعا بازار iPad است و بازار موبایل‌های هوشمند هم شرکت‌هایی مانند RIM و Nokia را به دردسر انداخته است. این در حالی است که ویندوز ۸ شرکت مایکروسافت واقعا جالب است و به محض ورود آن به بازار شاهد فعالیت‌های زیادی از شرکت ما خواهید بود. در حال حاضر ما بیشتر به جنبه‌ها و راهکارهای تجاری موبایل‌های هوشمند علاقه‌مندیم، صرف‌نظر از اینکه چه شرکتی این موبایل‌ها را می‌سازد. اگر شرایط بازار موبایل‌های هوشمند تغییر کند، آن وقت شرکتی مانند Dell می‌تواند به راحتی در این عرصه رقابتی خودش را نشان دهد و دوباره وارد این بازار شود؛ اما تا آن زمان تمرکز ما بیشتر بر تامین امنیت و خوراک‌های مختلف برای این دستگاه‌ها است. ما راه‌های بسیار زیادی برای موفقیت در آینده پیش رو داریم که ما را به هسته اصلی و مرکز رقابت‌مان نزدیک می‌کنند. ما دوست داریم وجوه تمایز خودمان را با رقبا در این مسیرهای موفقیت شناسایی کرده و آنها را تقویت کنیم. خرید شرکت Wyse (یک شرکت آمریکایی پیشرو در زمینه رایانش ابری) در اوایل ماه آوریل ما را به طرز چشمگیری تقویت کرده و توانایی ما برای ارائه خدمات ابری به هر دو تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند را افزایش داده است. این می‌تواند نقطه قوت ما در این بازار باشد.

شما به طور غیر معمولی در مالکیت و خرید شرکت‌های کوچک موفق بوده‌اید. چطور این کار را انجام می‌دهید و این ایده چطور به ذهنتان می‌رسد؟

اولین چیزی که باید بدانی این است که ارزش با خرید شرکت‌ها ایجاد نمی‌شود، بلکه این ارزش با کاری که شما با خرید این شرکت‌ها انجام می‌دهید به وجود می‌آید. ما بیش از ۲۵۰ شرکت را در یک سال بررسی می‌کنیم تا بتوانیم تشخیص بدهیم که کدام شرکت برای پر کردن شکافی که در خطوط تولید محصولاتمان داریم، مناسب است. بعد از این معمولا با بسیاری از این شرکت‌ها شراکت و همکاری می‌کنیم تا نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنیم و در نهایت تنها تعداد کمی از آنها را که فکر می‌کنیم برای اهداف ما مناسب هستند می‌خریم. بعد از این کار دیگر تلاش ما بر ارزش‌آفرینی این خرید متمرکز می‌شود. به عنوان نمونه ما با خرید شرکت EqualLogic (یک شرکت کوچک فعال در زمینه سیستم‌های ذخیره‌ای و اینترنتی) توانستیم تعداد مشتریانمان را از ۳ هزار نفر به بیش از ۵ هزار نفر افزایش بدهیم. از طرفی ما می‌توانیم برای این شرکت‌های کوچک فضای کافی برای رشدی را که قبلا نداشتند، ایجاد کنیم. ما همچنین تمایل زیادی به حفظ و ابقای مدیران ارشد و کارمندان عالی‌رتبه و با تجربه این شرکت‌ها داریم تا ما را در مسیر جدیدی که در آن قرار می‌گیریم همراهی و کمک کنند. ما قبل از هر چیز با تعریف و مشخص کردن اهدافمان از این کار، می‌توانیم با انتخاب درست همه چیز را تحت کنترل خودمان در بیاوریم.

فکر می‌کنید تحلیلگران و کارشناسان باید چه توقعی از Dell نسبت به یک سال گذشته داشته باشند؟

آنها باید از شرکت Dell که زمانی فقط بر طراحی و ساخت کامپیوترهای رومیزی تمرکز داشت، توقع تغییرات زیادی را داشته باشند. راهکارها و خدمات جدید ما برای بازارهای میانی کاملا رشد کرده است و توانایی ما برای ارائه خدمات کامل امنیتی، مدیریتی، ذخیره‌ای و حتی تجهیزات شبکه‌ای به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. ما حالا به یک شرکت بزرگ و قابل رقابت در عرصه‌های بزرگ تکنولوژی هستیم. ما حالا هیچ شباهتی به آنچه در گذشته بودیم نداریم و به خاطر این تغییرات بزرگی که ایجاد کرده‌ایم، بسیار خوشحال هستیم. حالا Dell فقط یک تولید کننده کامپیوترهای شخصی نیست، بلکه Dell حالا یک ارائه‌دهنده خدمات کامل به مشتریانش است. حالا ما می‌توانیم مشکلات، نیازها و تکنولوژی‌های آینده را شناسایی کنیم و تصمیمات درستی برای آینده شرکتمان بگیریم. ما تصمیم داریم به شرکتی تبدیل بشویم که هر شرکت دیگری بخواهد تا در کنار ما باشد و با ما همکاری کند.