رکورد ۷۰۰ میلیون نفری

بازار دیجیتال- کشورهای در حال توسعه معمولا روند رشد را با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای جهان طی می‌کنند. در زمینه تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی مدرن اما این روند رشد سرعت زیادی در سال‌های اخیر داشته است تا جایی که انتظار می‌رود استفاده از اینترنت پرسرعت در میان کاربران این کشور در سال‌های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد. براساس آخرین گزارش تحقیقاتی منتشر شده از سوی موسسه IHS iSuppli در این مورد، کاربران کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۲ به بزرگ‌ترین منبع برای فعالیت‌های جدید مربوط به اینترنت پرسرعت تبدیل خواهند شد. این گزارش نشان می‌دهد که تعداد کل کاربران اینترنت پرسرعت در جهان در سال ۲۰۱۲ به حدود ۷۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

کارشناسان و تحلیل‌گران این موسسه معتقدند که تعداد کاربران اینترنت پرسرعت در مناطق در حال توسعه مانندآسیا، آمریکا لاتین، خاورمیانه و آفریقا تا پایان سال ۲۰۱۲ با رشد ۴/۱۷ درصدی به ۳۷۵ میلیون نفر می‌رسد. این در حالی است که این تعداد در سال ۲۰۱۱ برابر ۳۲۰ میلیون نفر بوده است. در مقابل تعداد کاربران اینترنت پرسرعت در مناطق توسعه یافته جهان مانند آمریکای شمالی و اروپا با افزایش ۸/۶ درصدی به ۲۹۸ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۱۲ خواهد رسید که این رقم در سال ۲۰۱۱ برابر ۲۷۹ میلیون نفر بوده است. میزان ارائه سرویس‌های مخابراتی مبتنی بر اینترنت پرسرعت در مناطق خاورمیانه و آفریقا هم امسال با افزایش ۳۸ درصدی به حداکثر رشد خود خواهد رسید. این روند رشد در مناطق آسیا و آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۲ به افزایش دورقمی خواهد رسید در حالی که برای مناطقی مانند اروپا یک افزایش تک رقمی خواهد بود. دلیل آن هم اشباع شدن این سرویس در کشورهای اروپایی است.

به طور کلی اما این گزارش تحقیقاتی نشان می‌دهد که تعداد کل کاربران اینترنت پرسرعت جهان تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۹/۶۷۲ میلیون نفر خواهد رسید که این رقم در مقایسه با تعداد ۳/۵۹۸ میلیون نفری در سال ۲۰۱۱، رشد ۱۳درصدی خواهد داشت. به این ترتیب بیشترین رشد اینترنت پرسرعت در جهان در امسال در کشورهای نه چندان پیشرفته از لحاظ اقتصادی و حتی کشورهایی که برای اولین بار اینترنت پرسرعت را تجربه می‌کنند، اتفاق می‌افتد. در این میان مناطق خاورمیانه و آفریقا بیشترین سهم این رشد را در مقایسه با دیگر مناطق دنیا دارند، با این حال اما تعداد کاربران این مناطق با ۷/۱۸ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۱۲ کمترین تعداد در میان دیگر مناطق جهان خواهد بود. تعداد کاربران خاورمیانه و آفریقا در سال ۲۰۱۱ برابر ۶/۱۳ میلیون نفر بوده است. در این دو منطقه کشورهای مصر و آفریقای جنوبی به ترتیب با ۸/۲ میلیون نفر و ۲/۱ میلیون نفر کاربر بیشترین تعداد کاربران اینترنت پرسرعت را در اختیار دارند. این گزارش نشان می‌دهد که در میان تکنولوژی‌های مختلف برای ارتباط اینترنت پرسرعت همچنان ADSL محبوب‌ترین راه در میان کاربران سرتاسر جهان بوده و ۴۸ درصد از کل ارتباطات اینترنت پرسرعت جهان را به خودش اختصاص داده است. بیشترین میزان رشد ADSL در جهان هم با تقاضای کاربران در چین و آمریکای لاتین اتفاق می‌افتد.