تعمیر قطعه  به جای تعویض!

بازار دیجیتال- اگر خاطرتان باشد تا پیش از رشد قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ، روال کار تعمیرکاران لپ‌تاپ این بود که هر گاه با کاهش موجودی قطعه‌ای کمیاب مواجه می‌شدند از میان لپ‌تاپ‌های ایراددار یک نمونه ناقص‌تر را انتخاب کرده و با اوراق کردن آن، از قطعات آن لپ‌تاپ برای تعمیر سایر لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کردند. اما طی یک ماه اخیر با افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ‌های کارکرده کمتر شاهد بروز این اتفاق در بازار هستیم. به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر اکثر لپ‌تاپ‌های ایراد دار تعمیر شده و به فروش می‌رسند و در عوض کسب‌و‌کار تعمیر قطعه رونق گرفته است. در رابطه با این موضوع گفت‌وگویی با صدوقیان، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود این اواخر کسب‌وکار تعمیرکاران لپ‌تاپ رونق گرفته و همچنین قطعات ایراددار دستگاه هم به جای تعویض تعمیر می‌شوند. این موضوع صحت دارد؟

بله. وقتی بازار با کاهش موجودی در مورد دستگاه مواجه باشد کسب‌وکار تعمیرکاران رونق می‌گیرد و زمان رونق کسب‌وکار تعمیرکاران لپ‌تاپ هم بازار با کاهش موجودی قطعه مواجه می‌شود. در نتیجه بازار به سمت تعمیر قطعه می‌رود.

یعنی در حال حاضر قطعات ایراددار در بازار تعمیر می‌شوند؟

در صورتی که امکان تعمیر قطعه وجود داشته باشد تعمیر می‌شود. ولی اگر امکان تعمیر قطعه وجود نداشته باشد باید قطعه جدید خریداری شود.

در شرایط فعلی امکان اوراق لپ‌تاپ برای تامین قطعه وجود ندارد؟

خیر. زیرا تقاضا برای لپ‌تاپ‌های کارکرده زیاد است و فروش دستگاه بیشتر صرف دارد تا اوراق کردن آن.