لذت عکاسی زیرآب

بازار دیجیتال- اگر چه در فصل بهار قرار داریم، اما آرام آرام فصل استفاده از محصولات تابستانی فرا می‌رسد و شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده محصولات جدیدی را در این زمینه به بازار معرفی می‌کنند. شرکت‌هایی هم که سابق بر این برخی از این محصولات را به بازار عرضه کرده بودند این روزها تبلیغات بیشتری برای این محصولات می‌کنند.

در کشور ما، اما استفاده از این کالا به اندازه بازارهای جهانی عمومیت ندارد. مخصوصا این اواخر که وضعیت بازار کامپیوتر چندان رضایت بخش نیست و در بازار شاهد رشد شدید قیمت‌ها نیز هستیم.

به گفته فعالان بازار، از آنجا که محصولات ضدآب کامپیوتری قیمت بالایی دارند، این روزها مخاطبان چندانی در بازار ندارند.

محمد مومن‌زاده، یکی از فعالان بازار می‌گوید، اکثرا مربیان شنا، ناجیان دریا، غواص‌ها و افرادی‌که سرو کارشان با آب و دریاست از این کالاهای ضدآب استقبال می‌کنند و استفاده از این کالاها عمومیت چندانی ندارد.

به هر حال در حال حاضر این کالاها در حوزه کامپیوتر و دیجیتال در بازار موجودند. از لپ‌تاپ و کیبورد و هارد گرفته تا دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری و پخش‌کننده‌های موسیقی که هر کدام کاربران خاصی دارند. البته در مورد دوربین عکاسی موضوع شکل دیگری دارد و اکثر کاربران تمایل به داشتن چنین دوربین‌هایی دارند.

اما قیمت بالای این دوربین‌ها نسبت به نمونه‌های معمولی باعث می‌شود که کاربران این دوربین‌ها را افراد خاصی تشکیل دهند.

همچنین اکثر دوربین‌های ضد آب از سری خانگی هستند و کمتر مدل حرفه‌ای خاصیت ضد آب بودن را دارد. به گفته عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار، در بازار دوربین‌های عکاسی دیجیتال ضدآب، کانن با مدل D۲۰ که یک دوربین خانگی است اعلام حضور کرده است.

به گفته وی، دوربین D۲۰ مجهز به سنسور ۱/۱۲ مگاپیکسلی Back illuminated CMOS است و لنز ۲۸-۱۴۰ میلی متر آن نیز توانایی زوم ۵ برابر را دارد. کمینه‌ نسبت کانونی آن f/۳.۹-۴.۸ است. همچنین کیفیت فیلمبرداری این دوربین فول اچ‌دی است. این فیلمبرداری می‌تواند با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه انجام گیرد.

دوربین ضد آب کانن مجهز به پورت mini HDMI برای اتصال دوربین به تلویزیون‌های دیجیتال هم هست. این دوربین مجهز به GPS داخلی نیز بوده تا اطلاعات دقیق مکانی هر عکسی که می‌گیرید به همراه آن ثبت شود. انرژی این دوربین هم از باتری لیتیومی

NB-۶L تامین می‌شود و عکس‌ها و فیلم‌ها نیز بر روی کارت حافظهSD/SDHC/SDXC ذخیره می‌شوند. این دوربین با قیمت ۶۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

وی همچنین مدل AW۱۰۰ را از دوربین‌های ضدآب برند NIKON معرفی کرد که نخستین دوربین از سری ضدآب، ضد سرما و ضد ضربه نیکون است که به سیستم GPS، قطب‌نمای الکترونیکی و نقشه‌یاب نیز مجهز شده است.مدل AW۱۰۰ به یک حسگر ۱۶ مگاپیکسلی از نوعbackside illumination CMOS مجهز است که می‌تواند عکس‌های با کیفیتی در نور کم ثبت کرده و همچنین به صورت Full HD فیلمبرداری کند.

سیستم اپتیک این دوربین دارای طراحی جدید و بسیار باریکی است و توانسته است این دوربین را به یکی از باریک‌ترین دوربین‌های سری Tough بازار تبدیل کند.

AW۱۰۰ می‌تواند با رزولوشن ۱۰۸۰p با زوم اپتیکال و صدای استریو فیلمبرداری کند. AW۱۰۰ با قیمتی حدود ۸۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

فوجی فیلم هم یک دوربین ضدآب به بازار عرضه کرده است که با نام FINEPIX XP۳۰ در بازار شناخته می‌شود. این دوربین هم با قیمت ۳۲۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. این دوربین دیجیتال کوچک و کم‌حجم دارای ویژگی‌هایی چون، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD در ابعاد ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل و با سرعت‌ ۳۰ فریم بر ثانیه و... است.

حداکثر سرعت شاتر این دوربین برای عکاسی هم ۲۰۰۰/۱ ثانیه و حداقل آن ۴ ثانیه است. تجهیز به فلاش داخلی با برد ۳/۱ متر، بهره‌مندی از تکنولوژی تشخیص چهره و تکنولوژی تشخیص لبخند، تجهیز به صفحه نمایش ۷/۲ اینچی TFT Color LCD Monitor با دقت ۲۳۰,۰۰۰ پیکسل، پشتیبانی از کارت‌های حافظه SD / SDHC / SDXC و... از سایر ویژگی‌های این دوربین است.حافظه داخلی این دوربین هم ۱۰ مگابایت است. این لپ‌تاپ همچنین به میکروفن داخلی، اسپیکر داخلی، موقعیت‌یاب GPS و... مجهز است.

شرکت بانیان الکترونیک هم مدل FT۳ را از دوربین‌های دیجیتال ضد آب پاناسونیک در بازار داخلی معرفی کرد.این دوربین دارای خاصیت ضدضربگی تا سقوط از ارتفاع ۲ متری، خاصیت ضد انجماد آن تا دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد، دارای لنز زوم با قدرت ۶/۴ برابر دوربین‌های ۳۵ میلی‌متری، قابلیت زوم دیجیتال دوربین تا ۱/۹ برابر و... است و با قیمت ۶۵۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

سونی هم از ورود مدل TX۲۰۰ در هفته آینده به بازار داخلی خبر داد که یک دوربین ضدآب است که پشت بدنه‌ای زیبا و شیشه‌ای پنهان شده که می‌تواند تا عمق ۵ متر زیرآب برایتان عکاسی کند.

این دوربین دارای نمایشگری از نوع OLED است و کنترل‌های لمسی بزرگ آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هر شرایطی به راحتی با آن کار کنید.

سونی در طراحی محصول جدیدش سعی کرده که آن را شبیه‌ آیفون بسازد و شاید سونی با این طراحی خواسته به ما یادآوری کند که دوربین مشهور آیفون ۴S هم در واقع کار این شرکت است. قیمت این دوربین حدود ۵۰۰ دلار اعلام شده است.