استفاده هرچه بیشتر از دستگاه موبایل، نگرانی حول امنیت فعالیت‌های انجام شده را بیشتر می‌کند. این مساله به خصوص در صورتی که از تلفن همراه برای کار استفاده شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته باید به خاطر داشت که اگر موبایل شخصی با سرور ایمیل محل کارش پیکربندی شده باشد، احتمالا برخی از نکات امنیتی که در مقاله مرکز ماهر که اطلاعات این گزارش از آن برگرفته شده است، به آن اشاره کرده است توسط کارفرما پیاده‌سازی شده است.

۱- سیستم‌عاملی انتخاب کنید که رمزگذاری را پشتیبانی می‌کند و از رمزگذاری آن استفاده کنید.

اگر کاربری واقعا به امنیت دستگاه تلفنش اهمیت می‌دهد، باید از سیستم‌عامل و دستگاه موبایلی استفاده کند که رمزگذاری مبتنی بر سخت‌افزار را برای حافظه‌های داخلی و خارجی پشتیبانی می‌کند.

۲- یک pin یا کلمه عبور انتخاب کنید.

فعال کردن یک کلمه عبور، pin، کد عبور یا عبارت عبور، نخستین خط دفاعی برای محافظت از محرمانگی و امنیت به شمار می‌رود. این کار کمک می‌کند که درصورت گم شدن، به سرقت رفتن یا جا ماندن دستگاه در جایی، از برداشتن آن توسط دیگران و مشاهده و دستکاری در محتویات آن جلوگیری به عمل آید. معمولا در صورتی که رمزگذاری روی دستگاه فعال باشد، انتخاب کلمه عبور برای آن یک اجبار است.

۳- از بین بردن خودکار داده‌ها را فعال کنید.

اغلب سیستم‌های عامل موبایل، حذف خودکار داده‌های دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق برای وارد کردن کلمه عبور، پشتیبانی می‌کنند. این کار در صورتی که رمزگذاری توسط دستگاه پشتیبانی نشده باشد، بسیار ارزشمند است، اما برای دستگاه‌هایی که از رمزگذاری بهره می‌برند نیز می‌تواند مفید باشد.

۴- ردیابی و مدیریت از راه دور را فعال کنید.

پیش از اینکه گوشی یا دستگاه موبایل گم شود یا به سرقت برود، باید یک راهکار ردیابی و مدیریت از راه دور را برای آن تنظیم کرد. اغلب این راهکارها اجازه می‌دهند که کاربر موقعیت دستگاه را روی یک نقشه مشاهده کند، هشدارهای صوتی برای کمک به پیدا کردن آن ارسال می‌کند و با نمایش یک پیغام تصویری به دیگران می‌گوید که چگونه آن را بازگردانند. این راهکارها همچنین اجازه می‌دهند که از راه دور موبایل قفل شود یا داده‌های آن را پیش از دستیابی دیگران به آن، پاک کرد.

۵- استفاده از Wi-Fi hotspotها را محدود کنید.

زمانی که از Wi-Fi hotspotهایی استفاده می‌شود که رمزگذاری شده نیستند، تمامی ترافیک اینترنت از طریق بی‌سیم منتقل شده و به راحتی می‌تواند مورد نفوذ قرار بگیرد. مهمترین سایت‌ها و سرویس‌ها مانند وب سایت‌های بانکی، معمولا رمزگذاری (HTTPS/SSL) خود را پیاده‌سازی می‌کنند که از ترافیک آنها محافظت می‌کند. ولی اغلب ارائه‌دهندگان سرویس‌های ایمیل و بسیاری از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی این کار را انجام نمی‌دهند. در نتیجه شنوندگان احتمالا می‌‌توانند کلمات عبور و ترافیک مربوط به این سایت‌ها را جمع‌آوری کنند.

۶- از یک آنتی ویروس یا برنامه امنیتی استفاده نمایید.

ویروس‌ها، بدافزارها و هک روی دستگاه‌های موبایل کم کم در حال تبدیل شدن به یک مساله بزرگ هستند. باید یک برنامه امنیتی نصب کرد تا بتوان از آلودگی و نفوذ جلوگیری کرد. اغلب راهکارهای آنتی ویروس، ویژگی‌های دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به حذف داده‌ها از راه دور، پشتیبان‌گیری و تعیین موقعیت مکانی دستگاه اشاره کرد.