قطع واردات از اروپا و سوءاستفاده برخی فعالان بازار

بازار دیجیتال- این روزها در بازار اخبار یا بهتر بگوییم شایعاتی درباره احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش واردکنندگان از صد شرکت اروپایی به گوش می‌رسد که این موضوع موجبات نگرانی و سردرگمی خریداران را فراهم آورده است. به گفته کارشناسان، برخی از فعالان بازار، با بهانه کاهش بیشتر موجودی کالاها به دلیل ممنوعیت ثبت سفارش از صد شرکت اروپایی، قیمت‌ها را افزایش داده و خبر از رشد بیشتر قیمت‌ها در روزهای آتی داده‌اند. کارشناسان معتقدند این اقدام به نوعی سوءاستفاده از بی اطلاعی خریداران و ماهیگیری از آب گل آلود است.

در رابطه با این موضوع گفت‌وگویی با زرگرزاده، یکی از فعالان بازار تجهیزات دیجیتالی و کامپیوتری داشتیم که می‌خوانید:

شنیده می‌شود در پی انتشار خبر ممنوعیت ثبت سفارش واردکنندگان از صد شرکت اروپایی، بازار شایعه گرم شده و در بازار زمزمه‌هایی در مورد رشد قیمت‌ها به گوش می‌رسد. این موضوع صحت دارد؟

بله. متاسفانه شاهد چنین سوءاستفاده‌ای در سطح بازار هستیم. متاسفانه برخی از افراد سودجو از هر موقعیتی استفاده کرده تا قیمت‌ها را افزایش دهند. اما با این اقدام تنها وضعیت بازار را وخیم تر می‌کنند.

به نظر شما آیا چنین تصمیمی تاثیری بر بازار کامپیوتر ما می‌گذارد؟

نمی‌توان گفت به هیچ وجه تاثیرگذار نیست. اما موضوع اینجا است که حجم بالایی از محصولات حوزه کامپیوتر و دیجیتال از کشور چین یا امارات یا سایر کشورهای واسطه که در آسیا هستند تامین می‌شود. از طرفی حجم واردات ما از کشورهای اروپایی در این حوزه در حد چشمگیری نیست.

پس انتشار خبر امکان رشد قیمت‌ها شایعه است؟

بله. البته ممکن است به دلایل دیگری شاهد رشد قیمت‌ها باشیم. اما رشد قیمت‌ها صرفا به دلیل ممنوعیت واردات کالا از برخی از کشورهای اروپایی نخواهد بود.