خرید از ترس گران شدن

بازار دیجیتال- با وجودی که فعالان بازار کامپیوتر وضعیت بازار را ناخوشایند اعلام می‌کنند، اما اگر سری به بازار خرید و فروش کامپیوتر به ویژه لپ‌تاپ بزنید، متوجه می‌شوید که بازار از لحاظ میزان مراجعه رشد کرده است و این فعالان بازار هستند که در خودداری از به فروش رساندن کالاهایشان مصمم‌تر از قبل شده‌اند. فعالان بازار میزان رشد تقاضا طی هفته اخیر را در حد چشمگیری اعلام کرده و می‌گویند، به نظر می‌رسد طولانی شدن دوران رکود حاکم بر بازار و کاهش شدید موجودی، خریداران را دچار این هراس کرده است که در صورت ادامه این روند طی ماه‌های آینده بازار وضعیت بدتری خواهد داشت و به همین دلیل برای خرید به بازار مراجعه کرده‌اند.

کسبه بازار همچنین می‌گویند، با توجه به شرایط فعلی به هیچ وجه نمی‌توان شرایط آتی بازار را پیش‌بینی کرد و به همین دلیل گروهی از فروشندگان ترجیح می‌دهند همچنان از به فروش رساندن کالاهایشان اجتناب کنند. حتی گروهی از فعالان بازار، فروشگاه‌های خود را به حالت نیمه‌تعطیل در آورده‌اند.

علی مظاهری که سال‌ها است در مرکز خرید پایتخت مشغول به کار است، می‌گوید: تصور ما این بود که از اواخر فروردین ماه بازار به هر نحوی شده است موقعیت خود را تثبیت می‌کند، اما این اتفاق نیفتاد و فعالان بازار همچنان در سردرگمی به سر می‌برند. به گفته این فعال بازار، طی هفته گذشته میزان تقاضا در بازار افزایش یافته است. اما فروشندگان یا کالایی برای عرضه ندارند یا اینکه می‌ترسند کالای خود را به فروش برسانند. چرا که وضعیت بازار به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست و هر روز هم اخبار یا شایعات جدیدتری در زمینه واردات کالا از گوشه و کنار به گوش می‌رسد.

این فعال بازار می‌گوید: با توجه به اینکه وخامت اوضاع و احوال بازار کامپیوتر به درازا کشیده است، خریداران با این پیش‌بینی که در ماه‌های آینده با بازار نامساعد تری مواجه خواهند بود، برای خرید اقدام می‌کنند، اما کالایی برای عرضه در بازار وجود ندارد.

بهنامی، یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید: در حال حاضر کمتر فروشنده‌ای تمایل دارد کالای خود را به فروش برساند؛ چرا که شرایط بازار واقعا گیج‌کننده است. فعالان بازار همچنین اعلام کردند، در چنین شرایطی بازار نه‌تنها قدرت پاسخگویی به نیاز خریداران را ندارد، بلکه کشش ورود مدل‌های جدید را نیز ندارد. چرا که اکثر واردکنندگان از لحاظ موجودی با مشکل مواجهند و در ضمن شرایط واردات کالا هم سخت‌تر از گذشته شده است.

فعالان بازار که مدت‌ها است با شرایط بد بازار روبه‌رو هستند می‌گویند، در موقعیت‌های دیگر، رشد تقاضا خبر خوبی برای فعالان بازار بود، اما اینک وضعیت به حدی وخیم است که حتی رشد تقاضا هم نمی‌تواند کمکی به حال فروشندگان باشد.