بازار تجهیزات کامپیوتری همچنان پرفروش

بازار دیجیتال- شاید شما هم از دسته افرادی هستید که تصور می‌کنید با عرضه گسترده لپ‌تاپ و پیوستن کاربران کامپیوترهای خانگی به لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ‌ها دیگر کسی به سراغ تجهیزات کامپیوتری نظیر کیس، کیبورد، مانیتور و... نمی‌رود. به عبارتی شاید این تصور نزد شما هم وجود داشته باشد که با افزایش استفاده از لپ‌تاپ، دیگر دوران کامپیوترهای رومیزی (pc) به سر آمده است، اما حقیقت چیز دیگری است...

به گفته فعالان بازار کامپیوتر، با وجودی که تقاضا برای لپ‌تاپ و مینی لپ‌تاپ‌ها روز به روز در حال افزایش است، اما pc‌ها همچنان کاربران خاص خود را دارند و بازار تجیهزات جانبی کامپیوتری مانند کیس، کیبورد، مانیتور و.... در کنار بازار سایر کالاها رشد می‌کند. به گفته صمد وردی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر، اگر چه میزان استفاده از pc‌ها با عرضه گسترده لپ‌تاپ و مخصوصا کامپیوتر‌های چندمنظوره موسوم به ALL IN ONE کاهش یافته است، اما این کامپیوتر‌ها همچنان مخاطبان خود را دارند و نمی‌توان پایان عمر کامپیوترهای رومیزی را به این زودی‌ها پیش‌بینی کرد. به گفته وی، هنوز هستند افرادی که استفاده از یک PC قدرتمند را به یک لپ‌تاپ حرفه‌ای یا کامپیوتر چند منظورهALL IN ONE ترجیح می‌دهند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، از آنجا که ارتقای قابلیت‌های فنی یک PC راحت‌تر و بهتر از لپ‌تاپ یا کامپیوتر چندمنظوره است، بسیاری از افرادی که قصد دارند کارهای حرفه‌ای با کامپیوتر خود انجام دهند همچنان از کاربران پر و پا قرص PC‌ها هستند. به گفته امانیان، یک فعال بازار کامپیوتر، تعمیر، نگهداری و ارتقای یک PC راحت‌تر از لپ‌تاپ است و همچنین عیب‌یابی آن هم ساده‌تر است، چرا که اگر به عنوان مثال یکی از کابل‌های داخلی کامپیوتر شل شود به راحتی با بازکردن کیس می‌توان کابل را درست کرد. یا اگر یکی از قطعات دچار ایراد شود، به راحتی می‌توان با باز کردن کیس به ایراد PC پی برد و آن را حل کرد. به گفته وی یک کاربر PCخود می‌تواند نسبت به تعمیر PC ،تعویض قطعات PC و ارتقای آن اقدام کند که این کارها برای یک کاربر لپ‌تاپ سخت‌تر است و باید تعمیر و یا ارتقا توسط کارشناس انجام شود. مگر اینکه کاربر خیلی حرفه‌ای باشد.

فعالان بازار تجهیزات جانبی که معتقدند بازار PC و تجهیزات جانبی با وجود کاهش تقاضا به کار خود ادامه می‌دهد می‌گویند، اگر قرار بر این باشد که بازار PC از بین برود یا اینکه بیش از حد محدود شود، فعالیت شرکت‌های تولیدکننده مانیتور، کیبورد، کیس و... بی‌معنی و دور ریخت سرمایه می‌بود.

با این وجود فعالان بازار می‌گویند، طی سال‌های اخیر از میزان کاربران PC‌ها در حد قابل توجهی کاسته شده است و این روند با عرضه کامپیوترهایALL IN ONE سرعت بیشتری گرفته است. آنها معتقدند اگرچه نمی‌توان پایان عمر PC‌ها را طی پنج تا هشت سال اخیر تصور کرد، اما به هر حال، هر سال شاهد کاهش بیشتر تقاضا برای این کامپیوترها هستیم و کاربران این کامپیوتر‌ها را گروه‌های خاصی تشکیل داده‌اند.