بازار دیجیتال- رشد بازار تبلت‌های چند رسانه‌ای این روزها آن‌قدر روند سریعی به خودش گرفته است که هر روز شاهد معرفی و حضور تبلت‌هایی با نام‌های جدید و جالب هستیم. این فضای رقابتی در نهایت منجر به افزایش 1/56 درصدی میزان صادرات جهانی این محصولات به صورت فصلی تا پایان فصل چهارم سال 2011 شده است.

آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی تبلت‌ها در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ به ۲/۲۸ میلیون دستگاه رسیده است. این رقم در مقایسه با میزان صادرات جهانی این بازار در فصل چهارم سال ۲۰۱۰ تا ۱۵۵ درصد رشد کرده است. به طور کلی اما صادرات جهانی این محصولات در کل سال ۲۰۱۱ برابر ۷/۶۸ میلیون دستگاه بوده است و کارشناسان انتظار دارند که این میزان برای سال ۲۰۱۲ به ۱/۱۰۶ میلیون دستگاه برسد که این میزان در مقایسه با پیش‌بینی‌های گذشته بسیار بیشتر است. این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران بازار انتظار داشتند که صادرات جهانی انواع تبلت تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۷/۸۷ میلیون دستگاه برسد.
با وجود فروش قابل توجه تبلت تازه وارد
Kindle Fire شرکت Amazon به بازار و صادرات جهانی ۷/۴ میلیون دستگاهی این محصول در سال ۲۰۱۱، اما همچنان تبلت محبوب iPad شرکت Apple همچنان حاکمیت مطلق این بازار را در اختیار دارد. به این ترتیب میزان صادرات جهانی انواع iPad در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ برابر ۴/۱۵ میلیون دستگاه بوده؛ در حالی که این رقم برای فصل سوم این سال برابر ۱/۱۱ میلیون دستگاه بوده است. با این اوصاف بود که سهم iPad از بازار جهانی تبلت‌ها در فصل چهارم به ۷/۵۴ درصدی رسید. Amazon اما با سهم بازار ۸/۱۶ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت و Samsung با سهم ۸/۵ درصدی جایگاه سوم را به خودش اختصاص داد.
در نهایت همان‌طور که انتظار می‌رفت تبلت‌های آندرویدی توانستند رشد خوبی در فصل چهارم سال 2011 را برای خودشان به ثبت برسانند که این رشد تا حد قابل توجهی مدیون حضور پر رنگ تبلت Kindle Fire در این بازار بود. جدیدترین آمار منتشر شده در این زمینه نشان می‌دهد که تبلت‌های آندرویدی سهم خودشان را از 3/32 درصدی در فصل سوم سال گذشته میلادی به 6/44 درصدی در فصل چهارم این سال رساندند. این در حالی است که سهم بازار تبلت‌های مبتنی بر سیستم عامل iOS از 6/61 درصدی در فصل سوم سال 2011 به 7/54 درصدی در فصل چهارم این سال رسیده است. اما سهم بازار تبلت‌های BlackBerry با سیستم عامل WebOS از 1/1 درصد در فصل سوم به 7/0 درصد در فصل چهارم رسیده است.
«مانیل جکسون» یکی از تحلیلگران IDC در این مورد می‌گوید: «همانطور که مشخص است Apple با سیستم عامل iOS همچنان سهم چشمگیری از بازار انواع تبلت را در اختیار دارد؛ اما روند رشد سریع تبلت‌ها آندرویدی هم قابل توجه است تا جایی که بسیاری معتقدند این تبلت‌ها تا سال ۲۰۱۵ یعنی سه سال دیگر بر تبلت‌های iOS غلبه کرده و بازار را در اختیار خود می‌گیرند.»