کسی به مدل‌های جدید نمی‌اندیشد

بازار دیجیتال- عرضه مدل‌های جدید در بازار کامپیوتر و دیجیتال همیشه برای کاربران این کالاها و افرادی که اخبار بازار این کالاها را تعقیب می‌کنند هیجان‌انگیز است. همین هیجان و گیرایی این کالاهای تازه وارد است که تا پیش از این باعث می‌شد هر گاه کالای جدید به بازار وارد می‌شد، کاربران برای خرید یا حتی برای تست کردن دستگاه به بازار مراجعه کنند. اما حالا در پی رشد شدید قیمت‌ها گویا خبری از شوق و هیجان حتی دیدن محصولات جدید در بازار نیست و شاید به همین دلیل باشد که کالاهای جدید تاکنون تمایلی برای عرض اندام در بازار نشان نداده‌اند.

به گفته فعالان بازار، با توجه به شرایط بازار اکنون بیشتر افراد تمایلی به خرید کالای جدید که احتمالا گران‌تر هم هست ندارند. فعالان بازار همچنین افزودند هر سال در این ایام بازار شروع به عرضه کالاهای جدید می‌کرد. اما امسال به دلیل شرایط بد اقتصادی از عرضه کالاهای جدید خبری نیست. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود روند عرضه کالاهای جدید در بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال امسال بسیار کندتر از سال گذشته باشد. احمدیان، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: کالاهای جدید با شرایط سخت و دلار گران وارد می‌شوند و این یعنی رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار کامپیوتر. به گفته وی، در شرایط فعلی واردکنندگان برای واردات کالا باید از هفت‌خوان رستم بگذرند. فکرش را بکنید آن وقت کالای جدید با هزار سختی وارد بازار شود و آن وقت تقاضایی هم برای آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل است که اکثر شرکت‌ها و همچنین فعالان بازار ترجیح می‌دهند به جای وارد کردن مدل‌های جدید همان مدل‌های سابق را با نرخ روز دلار به فروش برسانند و خود را به دردسر نیندازند.

البته گروهی از فعالان بازار که تعدادشان هم اندک است معتقدند، نمی‌توان به صورت طولانی به این روند ادامه داد و فعالان بازار باید برای واردات مدل‌های جدید اقدام کنند. چه بازار کشش داشته باشد و چه نداشته باشد! چه تقاضا برای این کالاها باشد چه نباشد! به هر حال باید کالاهای جدید وارد بازار شوند تا بازار از حالت پویایی خارج نشود و مدت رکود بازار طولانی نشود. به گفته آنها حتی اگر در این مسیر تعدادی از فروشگاه‌ها قربانی شوند و برای واردات کالای جدید زحمات زیادی متحمل شوند و کالایشان هم به فروش نرسد باز هم ارزش دارد .چرا که به هر حال کالای جدید حتی در حد محدود وارد بازار شده است.

فعالان بازار همچنین به افزایش تقاضا برای خرید اقساطی از جانب خریداران اشاره کرده و می‌گویند، اگر چه میزان تقاضا برای خرید اقساطی به شدت افزایش یافته است، اما فروشندگان زیر بار این موضوع نمی‌روند. زیرا قیمت‌ها مدام در حال افزایش است و مشخص نیست قیمت کالایی که امروز به طور اقساطی به فروش می‌رسد ،هفته آینده چقدر است.به همین دلیل میزان فروش اقساطی در بازار نسبت به سابق در حد چشمگیری کاهش یافته است.