بنیاد ویکی‌پدیا اعلام کرد که انتقال مجموعه دامنه‌های خود را به دور از «گوددی» (Go Daddy) که یکی از شرکت‌های بزرگ و مطرح خدمات دامنه در دنیاست، به اتمام رسانده است؛ اقدامی که در پاسخ به موقعیت این شرکت ثبت‌کننده در قانون توقف سرقت آنلاین (SOPA) انجام شد. به گزارش ایسنا، بنیاد ویکی‌مدیا در هفته جاری اعلام کرد که فرآیند انتقال دامنه‌های خود به دور از شرکت «گوددی» در پاسخ به حمایت اولیه این شرکت از قانون توقف سرقت آنلاین را به انجام رسانده است.

این بنیاد در یک پست وبلاگ اعلام کرد: «در چند ماه گذشته، بخش حقوقی ما احساس کرد که شرکت گوددی متناسب با نیازهای دامنه ما نیست و در نتیجه شروع به جست وجوی دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دامنه در دسامبر سال ۲۰۱۱ کردیم و حمایت اولیه گوددی از SOPA موجب تاکید مجدد بر تصمیم ما مبنی بر خاتمه دادن به این ارتباط شد.»

مجموعه دامنه‌های بنیاد ویکی‌مدیا در حال حاضر توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات دامنه مارک مونیتور (MarkMonitor) واقع در سانفرانسیسکو رسیدگی می‌شود.

افزایش نگرانی‌ها از تجاوز آنلاین به حریم خصوصی

بررسی‌های انجام شده نشان داده‌اند که مردم آمریکا از موتورهای جست‌وجوی آنلاین، مخصوصا گوگل، بیشتر از هر زمان دیگری استفاده می‌کنند، اما تعداد بسیاری از آن‌ها نگرانند که ردیابی فعالیت‌های آنلاین، تجاوز به حریم خصوصی‌شان باشد.

به گزارش انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا، مرکز تحقیقاتی پیو اعلام کرد: ۷۳ درصد از کاربران گفته‌اند که احساس خوبی نسبت به اینکه یک موتور جست‌وجوی آنلاین، پرسش‌های آنها را ردیابی کند، نخواهند داشت و ۶۸ درصد اعلام کردند که نسبت به تبلیغات هدفمند نیز احساس خوشایندی ندارند؛ چراکه آنها مایل نیستند فعالیت‌های آنلاینشان ردیابی و تحلیل شود.

این گزارش می‌تواند انتقاد از جانب کاربران و مقامات دولتی را درباره سیاست‌های حفظ اسرار شرکت‌هایی چون گوگل، مایکروسافت، یاهو و فیس‌بوک دو چندان کند.