کتاب بیوگرافی استیو جابز
ارتقای ایده کامپیوترهای رومیزی
مترجم: ندا لهردی
بخش چهل و نهم
ارزیابی دیگر که جابز گاهی آن را هم تایید میکرد این است که آنچه اتفاق افتاده بیشتر از آنکه بخواهد دزدی توسط اپل باشد، رفتار ناشیانه زیراکس بود. او درباره مدیریت زیراکس میگوید: «آنها مدیران کپی برداری بودند که هیچ چیزی درباره اینکه یک کامپیوتر چه کار میتوانست بکند، نداشتند. آنها فقط شکستشان از بزرگترین موفقیت در صنعت کامپیوتر را دو دستی چسبیده بودند.
نویسنده: والتر ایساکسون
مترجم: ندا لهردی
بخش چهل و نهم
ارزیابی دیگر که جابز گاهی آن را هم تایید میکرد این است که آنچه اتفاق افتاده بیشتر از آنکه بخواهد دزدی توسط اپل باشد، رفتار ناشیانه زیراکس بود. او درباره مدیریت زیراکس میگوید: «آنها مدیران کپی برداری بودند که هیچ چیزی درباره اینکه یک کامپیوتر چه کار میتوانست بکند، نداشتند. آنها فقط شکستشان از بزرگترین موفقیت در صنعت کامپیوتر را دو دستی چسبیده بودند. زیراکس میتوانست تمام صنعت کامپیوتر را در اختیار بگیرد.»هر دو این ارزیابیها حقیقت زیادی را با خود داشتند، اما چیزهای بیشتری هم در این ماجرا وجود داشت. همانطور که «تی اس الیوت» گفته بود، سایهای میان ایده و ابداع وجود داشت. ایدههای جدید در وقایع نگاری نوآوری تنها بخشی از یک معادله هستند. فقط تکنیک و مهارت اجرا اهمیت دارد. جابز و مهندسانش ایدههای واسط کاربری گرافیکی را که در مرکز تحقیقات زیراکس دیده بودند، تا حد قابل توجهی ارتقا دادند و بعد توانستند آنها را از روشی که زیراکس هرگز نتوانست آن را انجام دهد، عملی کنند. به عنوان مثال، ماوس زیراکس سه کلید داشت، پیچیده بود، ۳۰۰ دلار قیمت داشت و روان حرکت نمیکرد. چند روز بعد از دومین بازدید جابز از مرکز تحقیقات زیراکس به یک شرکت طراحی صنعتی محلی به نام IDEO رفت و به یکی از موسسان آن به نام «دین هووی» گفت که ماوسی با طراحی ساده و یک کلید میخواهد که قیمت آن ۱۵ دلار باشد: «میخواهم بتوانم از این ماوس روی فورمیکا و شلوار جین آبی رنگم استفاده کنم.» این اصلاحات نهتنها در جزئیات بلکه در کل مفهوم و ایده آن بود. ماوسی که در مرکز تحقیقات زیراکس ساخته شده بود، نمیتوانست برای کشیدن و جا به جا کردن یک پنجره در سرتاسر نمایشگر استفاده بشود. مهندسان اپل یک واسط کاربری را اختراع کردند که با استفاده از آن کاربران نهتنها میتوانستند پنجرهها و فایلها را بکشند و جا به جا کنند، بلکه میتوانستند آنها را در فولدرهای دیگر هم بیندازند. در سیستم زیراکس لازم بود یک فرمان را از تغییر اندازه یک پنجره گرفته تا تغییر اندازه جایی که یک فایل در آن قرار میگیرد، انتخاب کرد. سیستم اپل، اما با ایجاد امکان تماس مستقیم، کشیدن، جا به جا کردن و تغییر مکان چیزها، تصویر کاربران از کامپیوتر رومیزی را به یک واقعیت مجازی تبدیل میکرد. مهندسان اپل همزمان با طراحان آن کار میکردند تا با تشویقهای روزانه جابز و اضافه کردن آیکونها و فهرستهای جالب ایده کامپیوترهای رومیزی ارتقا دهند. آنها یک ردیف ابزار در بالای هر پنجره ایجاد کرده و امکانی را فراهم کردند که فایلها و فولدرها با دو بار کلیک روی آنها باز شوند.
ارسال نظر