گارانتی‌های معتبر را چگونه بشناسیم

بازار دیجیتال- عرضه کالاهای کامپیوتری با گارانتی‌های بی‌نام و نشان موضوع جدیدی نیست و اکثر خریداران کالاهای کامپیوتری، به ویژه کالاهای گران قیمت نسبت به آن گله‌مندند. این را هم بگوییم که علاوه بر معضل عرضه کالا بدون گارانتی، تعداد زیادی از خریداران کالاهای این حوزه با مشکل عدم شناخت شرکت‌های گارانتی‌کننده معتبر مواجهند و وقتی برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند با انبوهی از نام‌های مختلف و شبیه به هم مواجه می‌شوند و به این ترتیب خرید کالا با گارانتی معتبر برایشان حکم از پس یک امتحان بزرگ و سخت بر آمدن را می‌یابد.

البته در یکی دو سال گذشته، تلاش‌های بسیاری از جانب برخی از شرکت‌های واردکننده و عرضه‌کننده کالا برای عمومی کردن فرهنگ خرید کالای با گارانتی مطمئن و همچنین معرفی شرکت‌های گارانتی کننده معتبر صورت گرفت که تا حدودی هم موفق بود. اما این اواخر (طی شش ماه گذشته) در پی رشد قیمت‌ها و کاهش موجودی در بازار بار دیگر فاکتور گارانتی و خدمات پس از فروش نزد خریداران کمرنگ شد و در مقابل خریداران به دنبال محلی می‌گردند که کالای مورد نظرشان را ارزان‌تر از دیگرفروشندگان به آنها ارائه کنند.

محمد نوروزی یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید، خرید کالا با گارانتی مناسب و معتبر در چنین شرایطی چندان مورد توجه خریداران نیست و اکثرا خریداران دغدغه قیمت کالا را دارند.

مویدی، یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره می‌گوید، توجه به گارانتی کالا در شرایطی که بازار در دوران آرامش به سر می‌برد و موجودی بازار کامل و ریتم قیمت‌ها منظم است منطقی است.اما در چنین شرایطی می‌توان گفت تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد خریداران به گارانتی کالا توجه دارند و مابقی به دنبال کالای ارزان و یا گرفتن تخفیف از فروشنده هستند. وی همچنین افزود، ارگان‌های مربوطه هم گاه و بیگاه اقداماتی در مقابل عرضه‌کنندگان کالاهای بدون گارانتی یا کالاهایی با گارانتی‌های متفرقه می‌کنند.اما آنها هم می‌دانند که مشکل اصلی بازار ما در چنین شرایطی چیز دیگری است و باید به آن پرداخت. به گفته وی، بازگرداندن امنیت به فضای بازار، منظم کردن روند قیمت‌ها به طور منطقی و ... موضوعاتی هستند که بهتر است به آن پرداخته شود.چرا که خریداران با علم به اینکه گارانتی کالا معتبر نیست یا اینکه کالایی بدون گارانتی است آن را خریداری می‌کنند. این درحالی است که موسی صدری یکی از خریداران لپ‌تاپ می‌گوید، من شناخت دقیقی نسبت به شرکت‌های گارانتی کننده کالا ندارم و فکر می‌کنم تعداد افراد مانند من کم نباشد. به همین دلیل نام هر گارانتی را که ببرند تصور می‌کنم معتبر است. وی همچنین افزود گاه نیز اتفاق می‌افتد که نام یک گارانتی را می‌شنوم و زمانی که به بازار مراجعه می‌کنم با اسامی زیادی شبیه نام شرکت گارانتی‌کننده مورد نظرم مواجه می‌شوم و سردرگم می‌شوم. این خریدار افزود: به نظر می‌رسد شرکت‌های گارانتی کننده معتبر ویا ارگان‌هایی مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده بهتر است در وهله اول راهی را برای معرفی شرکت‌های معتبر گارانتی کننده به عموم خریداران بیابند تا خریداران هنگام خرید سردرگم نشوند.

همچنین یک فعال بازار فناوری اطلاعات با بیان اینکه بازار IT ایران خلاء بزرگی در خدمات پس از فروش دارد، به خبرگزاری مهر گفته است: در مجتمع‌های فروش نوت‌بوک نام بیش از ۴۵ گارانتی به چشم می‌خورد که خیلی از آنها فقط نام گارانتی را به یدک می‌کشند.

فرشید هوشمند فرد - رییس هیات مدیره شرکت توسعه تجارت رائیکا با اشاره به معضل فعلی خدمات پس از فروش رایانه‌های قابل حمل در کشور بر رعایت حقوق مصرف کننده و لزوم ساماندهی به بازار گارانتی‌های موجود تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۴۵ نام گارانتی به چشم می‌خورد که بسیاری از آنها تنها نام گارانتی را یدک می‌کشند و هیچ‌گونه خدماتی به کاربران خود نمی‌دهند. وی گفت: بازار فناوری اطلاعات در ایران خلاء بزرگی در خدمات پس از فروش دارد و همین دغدغه‌ای شد تا به صورت تخصصی روی خدمات پس از فروش در زمینه اکثر برندهای نوت ‌بوک بازار فعالیت کنیم.این فعال بازار فناوری اطلاعات از راه اندازی یک بخش تخصصی برای خدمات پس از فروش نوت‌بوک و نت‌بوک خبرداد که تمامی پرسنل فنی آن از شرکت‌های معتبر برای خدمات پس از فروش مدارک علمی دریافت کرده‌اند.

در این باره میر مهدی رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران قول‌های مساعدی داده است تا به وضعیت بازار سر و سامان دهد و با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از عهده این امر بر آید که باید نتیجه را در روزهای آتی دید. به گفته وی، برای معرفی شرکت‌های گارانتی کننده و واحدهای مجاز پروانه‌دار تلاش‌هایی شده است که واحدهای مجاز که پروانه فعالیت دارند تحت نظارت اتحادیه هستند و تخلفات آنها چه در زمینه عرضه کالای بدون گارانتی یا گارانتی متفرقه و چه در هر مورد دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته گروهی از فعالان صنف به این وعده‌ها اعتقادی ندارند و می‌گویند، اعتمادی به بهبود وضعیت بازار نیست. علیپور رییس هیات‌مدیره شرکت فراسو هم با بیان این مطلب که اعضای اتحادیه جدید به مشکلات بازار توجهی نمی‌کنند گفت، مشکلات بازار کامپیوتر ما ناشی از ضعف اتحادیه است و اعضای جدید اتحادیه تنها به مقوله واردات و... می‌پردازند.