افزایش سرمایه گذاری جهانی در صنعت IT

بازار دیجیتال- با وجود بحران‌های اقتصادی که کشورهای بزرگ جهان را درگیر کرده است، گویا صنعت تکنولوژی قرار است همچنان راه خودش را ادامه بدهد و با جلب نظر سرمایه‌گذاران رشد آینده‌اش را تضمین کند. این موضوعی است که آخرین گزارش‌های تحقیقاتی هم آن را تایید می‌کنند. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که حجم سرمایه‌گذاری در صنعت IT با وجود بحران‌های اقتصادی و آشفتگی بازارها همچنان بالا است و افزایش پیدا می‌کند. بر اساس این گزارش سرمایه‌گذاری IT با وجود شرایط اقتصادی نه‌چندان مناسب در کشورهایی مانند اروپای غربی، با نرخ ارز ثابت در سال ۲۰۱۱ افزایش ۵ درصدی داشته است. در این میان اما بازار کشورهای در حال توسعه همچنان پیشرو هستند و حتی سرمایه‌گذاری IT در کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین برای دومین سال متوالی رشد دو رقمی را تکرار کرده است. به عقیده کارشناسان، افزایش تقاضا برای دستگاه‌های قابل حملی مانند موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها و البته برنامه‌های کاربردی و نرم‌افزارها رشد این سرمایه گذاری را تضمین می‌کند و به این دلیل است که حتی با وجود تاثیر سیل تایلند بر بازار هارددیسک و کامپیوترهای شخصی، این رشد همچنان مثبت است.

در ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین بازار تکنولوژی جهان، رشد سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۱ به ۹ درصد رسیده است. کارشناسان IDC پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ثبات نرخ دلار، سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت IT جهانی در سال ۲۰۱۲ به رشد ۵ درصدی برسد. این پیش‌بینی برای صنعت نرم‌افزار و سخت‌افزار اما به ترتیب به ۶ و ۴ درصد برای سال ۲۰۱۲ می‌رسد.

با این همه بیشترین رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت IT به ترتیب در موبایل‌های هوشمند با رشد ۴۶ درصدی، در بخش نرم‌افزار با رشد ۶ درصدی و در بخش سیستم‌های ذخیره سازی با رشد ۶ درصدی اتفاق افتاده است. این در حالی است که بخش‌های تجاری و صنعتی هم همچنان به سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های IT ادامه می‌دهند و انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۱۲ رشد خوبی داشته باشد. امید کارشناسان به افزایش حجم سرمایه‌گذاری در صنعت IT آنقدر است که انتظار دارند این روند حتی بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را هم تحت تاثیر قرار داده و باعث شود تا این بازار در سال ۲۰۱۲ یکبار دیگر روند رشدش را از سر بگیرد.