کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار تلفن همراه از کاهش واردات قانونی و غیرقانونی گوشی تلفن همراه به کشور خبر دادند. نوسانات چشمگیر نرخ دلار و درهم باعث شده تا بیشتر فعالان این حوزه واردات خود را به طور چشمگیری کاهش دهند. با شرایط فعلی بازار تلفن همراه کمتر کسی برای واردات گسترده گوشی ریسک می‌کند، چرا که قیمت ارز لحظه‌ای تغییر می‌کند. با شرایط ایجاد شده بیشتر فروشندگان قیمت این کالای ارتباطی را افزایش دادند، به طوری که قیمت گوشی‌هایی بالای ۲۰۰ هزار تومان تا سقف ۴۰ هزار تومان نسبت به یک ماه گذشته گران تر شده است. از سوی دیگر در پی کاهش واردات گوشی به کشور و افزایش قیمت ارز طی روزهای گذشته باعث شده تا مشتریان تمایلی به خرید این کالای ارتباطی نداشته باشند.

اما با این حال عضو هیات مدیره و بازرس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی می‌گوید: عمده فروشان و سایر فعالان در این حوزه از نخستین روزهای ماه آینده باید تمامی کالاهای وارداتی و قانونی را با کد رهگیری و طرح شبنم در بازار عرضه کنند. نادر درخشانی در گفت و گو با موبنا اظهار داشت: طبق مصوبه دولت برای جلوگیری از عرضه گوشی‌های قاچاق و همچنین مبارزه با قاچاقچیان تمامی کالای موجود در بازار دارای برچسب طرح شبنم می‌شوند.

وی افزود: در پی مصوبه‌های جدید دولت برای جلوگیری از عرضه گوشی‌های قاچاق برخورد جدی با فعالان غیرقانونی در این حوزه شده و در مرحله اول به آنها تذکر داده شده است. وی تصریح کرد: در صورت تکرار خطای فعالان و همچنین توزیع گوشی‌های بدون گارانتی رسمی و قاچاقی برخورد جدی‌تری با آنها صورت گرفته و کالاهای قاچاق توقیف می‌شوند.