تمامی گوشی‌های وارداتی دارای کد رهگیری می‌شوند

عضو هیات‌مدیره و بازرس اتحادیه صوتی و تصویری تلفن همراه و لوازم جانبی گفت: تا پایان دی‌ماه تمامی کالاهای وارداتی موجود در بازار دارای بارکد رهگیری و طرح شبنم می‌شوند. نادر درخشانی در گفت‌وگو با موبنا گفت: طبق مصوبه دولت برای جلوگیری از عرضه گوشی‌های قاچاق و همچنین مبارزه با قاچاقچیان تمامی کالای موجود در بازار دارای برچسب طرح شبنم می‌شوند. وی افزود: طبق این مصوبه تمامی خرده‌فروشان، عمده فروشان و سایر فعالان در این حوزه باید تمامی کالاهای وارداتی و قانونی را با کد رهگیری و طرح شبنم در بازار عرضه کنند.

وی تصریح کرد: طرح شبنم نجات بخش بازار تلفن همراه است؛ چرا که این طرح قابل کپی نیست و راهی برای متقلبان و سودجویان باقی نمی‌گذارد. درخشانی گفت: درپی اجرای تعرفه شش درصدی، جمع آوری گوشی‌های قاچاق توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی گوشی‌های وارداتی در گمرک دارای برچسب شبنم می‌شود که این امر حرکتی بسیار مثبت برای مصرف کننده نهایی است. وی افزود: این برچسب‌ها که در گمرک روی جعبه‌ گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شوند قابل کپی نیستند و تمامی کالاهایی که فاقد این برچسب باشند به عنوان کالاهای قاچاق محسوب می‌شود.

این درحالی است که چندی پیش از سوی فروشندگان بازار اعلام شده بود که عده‌ای سودجو از طرح شبنم کپی‌برداری و با توزیع ۶ هزار برچسب در بازار اقدام به توزیع کالاهای قاچاق به جای کالاهای اصلی کرده بودند.