عدم تمایل فروشندگان برای فروش کالا

بازار دیجیتال- طی مدت اخیر (یک ماه گذشته) بنا به دلایلی در بازار خرید و فروش کامپیوتر و کالا و تجهیزات دیجیتالی شاهد کاهش شدید عرضه هستیم و گروه بزرگی از فعالان بازار از به فروش رساندن کالاهای خود در بازار خودداری می‌کنند. این جریان با افزایش نرخ دلار آزاد طی دو روز گذشته تشدید شد و اکثر فعالان بازار از به فروش رساندن کالاهای خود خودداری می‌کنند.

فعالان بازار می‌گویند، دسته‌ای از فعالان بازار واقعا کالایی برای عرضه ندارند و در‌ این بین تعدادی هم اقدام به تعطیلی فروشگاه خود کرده‌اند.اما دسته دیگری هم هستند که به دلیل ‌اینکه تصور می‌کنند در روزهای آینده بازار روزهای سخت‌تری را خواهد دید از فروش کالا خودداری می‌کنند.

محسنی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در‌این باره می‌گوید،‌ این درست است که گروه بزرگی از فروشندگان تمایلی برای فروختن کالاهای خود ندارند.به گفته وی، چندی پیش گروهی از فعالان بازار، کالا را با دلار یک هزار و ۶۰۰ تومان وارد بازار کردند و بعد که دلار آزاد به یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۵۳۰ رسید، از فروش کالا خودداری کردند و ترجیح دادند تا زمانی که نرخ دلار مجددا افزایش یابد، کالاها را نزد خود نگه دارند.

حیدری، سرپرست محصول و بازار گروه شرکت‌های آواژنگ هم در‌این باره می‌گوید، برای گروهی صرفه اقتصادی ندارد تا در شرایطی که دلار هر روز گرانتر می‌شود، آن را با نرخ سابق به فروش برسانند. به همین دلیل در حال حاضر برخی از فروشندگان به ویژه فروشندگان کالاهایی که فاقد نمایندگی رسمی‌ در کشور هستند یا قیمت‌ها را به حدی افزایش داده‌اند که کمتر کسی قصد خرید به سرش می‌زند.یا ‌اینکه اصلا کالا را به فروش نمی‌رسانند.

به گفته وی، اما برندهایی مانند سونی، گیگابایت و... که تحت نظارت شرکت‌های مطرح وارد بازار می‌شوند کمتر با رشد قیمت و کاهش ظاهری موجودی مواجه شده‌اند.

احمدی، یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، از حدود یک ماه قبل و با شدت گرفتن نوسانات نرخ دلار تعداد زیادی از فعالان بازار از عرضه کالا خودداری می‌کنند.به گفته وی، در شرایط فعلی اکثر فعالان بازار یا به دلیل‌اینکه موجودی ندارند یا به دلیل نوسان دلار از به فروش رساندن کالاها خودداری می‌کنند. گروهی نیز از شرایط بازار می‌ترسند و اعتمادی به روند قیمت‌ها و... ندارند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در بازار کامپیوتر، طی ماه گذشته رخ داده است چند دستگی شدید قیمت است.

به گفته فعالان بازار،تا حدود سه ماه قبل کالاهای موجود در بازار با اختلاف قیمتی ۵ تا ۱۰ یا نهایتا ۱۵ هزار تومان بین فروشگاه‌ها به فروش می‌رسیدند، اما اکنون ‌این اختلاف قیمت بین فروشگاه‌ها به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است که‌این موضوع باعث سردرگمی‌خریداران می‌شود. علت ‌این موضوع هم ‌این است که فروشنده اصراری برای به فروش رساندن کالا ندارد.