بازار دیجیتال- بازار انواع تبلت‌ها این روزها به یکی از پررونق‌ترین بازارهای محصولات دیجیتالی شخصی در سرتاسر جهان تبدیل شده است.

درست به همین دلیل هم هست که علاوه بر شرکت‌های تولید و عرضه‌کننده تبلت‌ها، شرکت‌های دیگری که اجزای سازنده یا حتی لوازم جانبی ویژه این محصولات را تولید می‌کنند هم سود قابل توجهی را به دست می‌آورند و این فضای رقابتی را تجربه می‌کنند.
در بازار جهانی انواع تبلت‌ها صرف‌نظر از تولیدکنندگان کوچک و نه چندان شناخته شده قطعات داخلی تبلت‌ها، چند شرکت بزرگ و شناخته شده در زمینه طراحی و تولید پنل نمایشگرهای این محصولات فعالیت می‌کنند که دو شرکت LG و Samsung بیشترین سهم را در این میان در اختیار دارند.
با این همه اما گویا شرکت LG اغلب پنل‌های نمایشگرهای LCD تبلت‌ها را در بازار جهانی تولید می‌کند. این چیزی که جدیدترین آمار و تحقیقات منتشر شده از سوی موسسه IHS iSuppli در این مورد، آن را تایید می‌کند. شرکت تولیدکننده پنل LCD تبلت‌های محبوبی مانند iPad، Kindle Fire و Nook همان شرکت کره‌ای LG است که در حال حاضر بیشترین سهم بازار جهانی در تولید پنل‌های LCD ویژه تبلت‌ها را در اختیار دارد که این سهم تا پایان فصل دوم و نیمه اول سال ۲۰۱۱ برابر ۵۱ درصد بوده است.
شرکت رقیب یعنی Samsung اما با سهم 35 درصدی این بازار در نیمه اول سال 2011 برای تولید پنل‌های LCD تبلت‌هایی مانند iPad و Samsung Galaxy Tab، در جایگاه دوم قرار دارد. شرکت تایوانی Chimei Innolux هم با سهم 9 درصدی این بازار در این مدت جایگاه سوم را به خودش اختصاص داده است. به گفته کارشناسان موسسه iSuppli، بقیه حجم تولید این بازار در میان تولید کنندگان کوچک دیگر تقسیم شده است.


«وینتا جاخانوال» معاون بخش تولید نمایشگرهای متوسط و کوچک شرکت LG در این مورد می‌گوید: «شرکت‌های Apple، Amazon و Barnes & Noble محصولات مختلف با امکانات و قیمت‌های متفاوتی را به بازار عرضه می‌کنند، اما بازار همه آنها نیازمند تولید نمایشگر LCDشان توسط شرکت LG است. این نمایشگرهای مبتنی بر تکنولوژی IPS یا تغییر ساختار بر اساس برنامه کار می‌کنند و به این دلیل عملکرد سریع‌تر با واکنش‌های بهتری را به کاربرانشان می‌دهند. این پنل‌ها امکان نمایش تصاویر از زاویه 179 درجه را هم داشته و حتی تا 30 درصد انرژی برق کمتری نسبت به نمایشگرهای دیگر مصرف می‌کنند.»
این در حالی است که آمارهای جهانی نشان از افزایش تولید و صادرات انواع تبلت‌های چند رسانه‌ای در سال ۲۰۱۲ و سال‌های آینده دارند و این می‌تواند امید رونق بازار برای شرکت‌های تولید کننده پنل‌های نمایشگری این دستگاه‌ها را هم افزایش بدهد. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده صادرات جهانی انواع تبلت‌ها تا پایان سال ۲۰۱۱ رشد ۲۷۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۰ تجربه می‌کند. به این ترتیب انتظار می‌رود که بازار جهانی تبلت‌ها با متوسط نرخ رشد سالانه ۴۵ درصدی در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رشد کند.