بازار دیجیتال- این روزها با توجه به تنوع بالای تجهیزات جانبی کامپیوتر مانند موس، کیبورد، وب کم و... انتخاب این کالاها به سادگی قبل نیست، چرا که حالا باید از میان نمونه‌های مختلف این کالاها نظیر موس و کیبوردهای بی‌سیم، گیمینگ، معمولی، موس‌های مخصوص نوت‌بوک و... یک نمونه مناسب خود را انتخاب کنیم.

همچنین این اواخر کاربران به این موضوع پی برده‌اند که موس‌های غیراستاندارد که اکثرا با برندهای متفرقه یا بدون مارک به بازار عرضه شده‌اند باعث بروز مشکلاتی نظیر دردهای عضلانی و... می‌شوند. به همین دلیل طی یکسال اخیر میزان تقاضا برای نمونه‌های غیراورجینال موس در حد قابل توجهی کاهش یافته است.ضمن اینکه سهم فروش برندهایی نظیر فراسو نیز رشد قابل توجهی کرده
است.
فعالان بازار با اشاره به این موضوع که در حال حاضر برندهای فراسو، میوا، A۴TECH ،GENIUS و... از برندهای پرطرفدار هستند حدود ۷۰ درصد از سهم فروش بازار را در اختیار گرفته‌اند.
همچنین به گزارش باشگاه فعالان اسپیرو، بازار ماوس، کیبورد و لوازم جانبی ایران مدت‌ها است که دوران آزمون و خطا را پشت سر گذاشته و برندهای معتبر و قابل اطمینان خود را شناخته است. براساس اعلام این باشگاه، سه برند farassoo ، a4tech و genius به طور جدی در حال رقابت برای قرار گرفتن در لیست 11 قطعه‌ای مصرف‌کننده برای خرید رایانه هستند.
بر اساس این گزارش، در نظرسنجی انجام شده در هفته چهارم آذرماه امسال، سهم محبوبیت موس‌های فراسو در بازار در حدود ۷/۳۷ درصد از کل بازار است. این در حالی است که در هفته پنجم خرداد ماه سال ۹۰، فراسو با اختصاص ۳۸ درصد از سهم فروش بازار توانست مقام اول خود را حفظ کند. توسعه افقی مدل‌های ماوس، ورود به عرصه‌های جدید همچون ماوس‌های بی‌سیم، ویژه بازی و... را شاید بتوان از عوامل این رشد دانست.
پس از این برند هم a4tech وgenius که سال‌ها است با یکدیگر در رقابت هستند در رده‌های دوم و سوم محبوب‌های بازار موس قرار دارند. براساس این گزارش a4tech در هفته چهارم آذرماه سال جاری توانست با کسب 6/24 درصد از سطح محبوبیت بازار در رتبه دوم بازار بایستد. این درحالی است که در هفته پنجم خرداد ماه امسال این برند 20 درصد از محبوبیت بازار ماوس را به خود اختصاص داده بود.
پس از این برند genius که با کاهش محبوبیت و درخواست روبه‌رو شده است در مقام سوم این نظرسنجی قرار گرفته است.
این برند در هفته چهارم آذرماه سال جاری 9/17 درصد از سهم محبوبیت بازار را به خود اختصاص داده است.این در حالی است که سهم محبوبیت این برند در هفته پنجم خردادماه 4/10 درصد بوده است.
به گفته فعالان بازار پس از این برندها آکرون، ال‌جی و... در رده‌های بعدی فروش در بازار قرار گرفته‌اند.