همکاران سیستم- وری ساین که یکی از مهم‌ترین ثبت‌کننده‌های دامنه‌های اینترنتی در دنیا است، در آخرین گزارش خود از رشد ۳/۲ درصدی شبکه جهانی اینترنت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ خبر داده است. به گزارش این شرکت در پایان ماه سپتامبر بیش از ۹/۴ میلیون دامنه (Domain) به شبکه جهانی اینترنت افزوده شده است.

بر اساس گزارش وری ساین در پایان سه ماهه سوم سال جاری حدود ۲۲۰ میلیون دامنه اینترنتی به ثبت رسیده است که این مقدار در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته میلادی ۱۸ میلیون دامنه یا به عبارتی ۹/۸ درصد افزایش داشته است. گزارش شرکت وری ساین نشان می‌دهد که این افزایش بیش از هر چیز ناشی از ثبت دامنه سطح بالای کشورهای مختلف با پسوندهای کشوری مثل co.uk , .co.ir .de , .ir. و غیره است. ثبت این دامنه‌ها در مقایسه با سه ماهه دوم سال ۷/۲ درصد و در مقایسه با سال گذشته ۸/۹ درصد رشد داشته است. هم اکنون بیش از ۹/۸۶ میلیون دامنه با پسوندهای کشوری در سراسر جهان وجود دارد. پرکاربردترین پسوندهای کشوری از نظر اندازه عبارتند از: com، .de، .net، .uk، .org، .info، .tk، .nl، .ru. و eu. هم اکنون در سراسر جهان ۲۴۰ پسوند کشوری وجود دارد؛ اما همین ۱۰ پسوند بیش از ۶۰ درصد دامنه‌های اینترنتی را از آن خود کرده‌اند.

براساس این یافته‌ها، tk. که متعلق به مجمع الجزایر توکلو در نیوزیلند است، پرکاربردترین پسوند در میان دامنه‌های ثبت شده به شمار می‌رود. ثبت دامنه با پسوند tk. رایگان است و از همین جهت این پسوند بسیار مورد علاقه فرستندگان اسپم‌ها و سایر مجرمان اینترنتی است. پسوند cn. که متعلق به کشور چین است کمترین کاربرد را در میان دامنه‌های ثبت شده دارد و علت آن هم قوانین محدودکننده کشور چین درباره ثبت‌دامنه‌های اینترنتی است. کشورهای بزریل، استرالیا و روسیه بیشترین درآمد را از ثبت دامنه‌های اینترنتی در سه ماهه سوم سال جاری داشته‌اند.شرکت بین‌المللی آیکان (ICANN) که مسوولیت آدرس‌هاى اینترنتى، پروتکل‌هاى شناسایى و دامنه‌هاى اینترنتى عمومى و کشورى را برعهده دارد، قرار است در آوریل سال آینده پسوندهای جدیدی را وارد سیستم نام‌گذاری خود کند که عمدتا دامنه‌های سطح بالای عمومی (gTLDs) است. این پسوندها به متقاضیان اجازه می‌دهد تا دامنه‌هایی با حروف الفبای غیرلاتین مثل الفبای سیریلیک که امروزه در کشورهای روسیه، اوکراین و بلغارستان رایج است، ثبت کنند.