بازار تلویزیون در آرامش به سر می‌برد

بازار دیجیتال- با وجودی که نوسانات نرخ ارز، بازار خرید و فروش کالاهای حوزه کامپیوتر، دیجیتال و موبایل را با رکود شدید و رشد قیمت‌ها مواجه کرده است، اما در بازار لوازم صوتی و تصویری به ویژه تلویزیون خبری از افزایش قیمت‌ها نیست. به گفته فعالان بازار، علت اینکه نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر بازار لوازم صوتی و تصویری نگذاشته این است که بخش بزرگی از نیاز بازار از جانب تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.احمد کاشانی، یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: از تابستان سال ۹۰ خوشبختانه بازار لوازم صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون روزگار خوبی را سپری کرده است و میزان تقاضا هم طی مدت اخیر کاهش نیافته است.

اما گروهی از فعالان بازار بر این باورند که از آنجا که میزان قابل توجهی از موجودی بازار تلویزیون از طریق مبادی غیررسمی تامین می‌شود، نوسانات ارزی تاثیر چندانی بر روند قیمت‌ها نگذاشته است. گروهی نیز می‌گویند، شرکت‌های عرضه‌کننده تلویزیون تا پیش از این سود سرشاری از محل فروش این کالا نصیبشان می‌شد و حالا برای حفظ مشتریان خود و جلوگیری از عدم فروش محصولاتشان سود فروش خود را کاهش داده‌اند.

اما کارشناسان و تولیدکنندگان و همچنین واردکنندگان این موضوع را تکذیب کرده و می‌گویند تنها دلیل عدم تاثیر جدی بازار تلویزیون از نوسانات نرخ ارز این است که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.

چندی پیش شهیدی، رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری هم به دنیای اقتصاد گفته بود که بیش از ۸۰ درصد از نیاز بازار تلویزیون را تولیدات داخلی تامین می‌کنند.

محمد حسین برخوردار، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صوتی و تصویری ایران نیز با تایید این مطلب به موبنا گفته است، در سال حدود ۳۲ مدل تلویزیون از نوع ال سی دی، ال ای دی و سه بعدی در کشور تولید می‌شود.به گفته وی، در حال حاضر توازن در عرضه و تقاضا برای انواع تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی باعث شده تا بازار این کالای دیجیتالی به آرامی سپری شود.

وی افزود: مدتی است که بیشتر خریداران به دنبال انواع کالاهای صوتی و تصویری گارانتی‌دار هستند؛ چرا که در صورت بروز مشکل در کالاهایشان به راحتی می‌توانند به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه کنند. مدیرعامل شرکت سام‌الکترونیک و عضو رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی صوتی و تصویری ایران ادامه داد: در پی استقبال مردم، این شرکت به تولید جدیدترین مدل‌های تلویزیون‌های ال‌سی‌دی و ال‌ای‌دی در کشور می‌پردازد.

یکی از واردکنندگان تلویزیون هم گفت: اگر چه نوسانات ارزی فشار زیادی به واردکنندگان همه کالاها و از جمله تلویزیون وارد آورده است، اما به دلیل اینکه در بازار تلویزیون سایر برندها قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند، ما هم که واردکننده این کالاها هستیم و کالاها را با دلار با نرخ روز وارد می‌کنیم، نمی‌توانیم قیمت‌ها را افزایش دهیم. چرا که در این صورت میزان اختلاف قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد و ما متضرر می‌شویم.به گفته وی، در شرایط فعلی تنها راه باقی مانده برای ما این است که از سود فروش خود در حد بیشتری بکاهیم و بازار خود را حفظ کنیم.