پیامد تحولات ارزی در بازار کامپیوتر

بازار دیجیتال- با وجودی که طی یک هفته گذشته در بازار لپ‌تاپ باز هم شاهد رشد قیمت‌ها بودیم، اما برخی از شرکت‌های واردکننده، مدل‌های جدید لپ‌تاپ را به طور محدود وارد بازار کرده‌اند. به گفته فعالان بازار، اپل و سونی که عنوان برندهای گران قیمت بازار را به خود اختصاص داده‌اند، طی هفته گذشته مدل‌های جدیدی به بازار عرضه کرده‌اند، ولی به دلیل قیمت بالای محصولات این برندها، کمتر کسی به سراغ این مدل‌های تازه وارد می‌رود. همچنین فعالان بازار افزودند با توجه به رشد نرخ دلار در حال حاضر اکثر فروشندگان از به فروش رساندن کالاهای خود خودداری می‌کنند.

این در حالی است که مهدی بکائی، رییس هیات‌مدیره شرکت همراه پردازان (اپل ایران) در این باره می‌گوید، طی هفته گذشته لپ‌تاپ‌های جدید اپل در سری MD وارد بازار شده‌اند که این لپ‌تاپ‌ها شامل مدل‌های MD ۳۱۳ ، MD ۳۱۴ ،MD ۳۱۸ ، MD ۳۲۲ و MD ۳۱۱ هستند.

وی افزود، با وجودی که نرخ دلار طی هفته گذشته روز به روز بیشتر شده است، ولی این لپ‌تاپ‌ها در بازار تا حدودی با استقبال مواجه شده‌اند. البته با استقبال در حدی که بتوان گفت بازار این لپ‌تاپ‌ها پررونق است.

وی در مورد قیمت این لپ‌تاپ‌ها هم گفت، قیمت‌ها در حدود یک میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و۷۰۰ هزار تومان است.

محسن بهنامی یکی دیگر از فعالان بازار هم با اشاره به رشد قیمت دلار آزاد طی هفته گذشته گفت، با این وجود اپل مدل‌های مختلفی به بازار عرضه کرده است که جایگزین سری MC هستند و با عنوان MD در بازار شناخته می‌شوند.

سمیعی یکی دیگر از فعالان بازار هم افزود، طی هفته گذشته نرخ دلار آزاد از ۱۳۴۰ تومان در هفته گذشته به ۱۳۷۵ در روز گذشته رسیده و این موضوع باعث شده است این پیش‌بینی که در آینده بازار با رشد بیشتر قیمت‌ها مواجه شود قوت گرفته است. وی افزود: از زمانی که نرخ دلار آزاد افزایش یافته، میزان تقاضا در بازار لپ‌تاپ افزایش بیشتری یافته است.

بهنامی از فعالان بازار نیز از رشد نرخ حواله‌های ارزی به مبلغ ۱۴۰۰ تومان خبر داد و گفت: نرخ درهم نیز در بازار روز چهارشنبه به ۳۸۵ تومان رسید که این موضوع بازار را به هم ریخته است. به گفته وی، با رشد نرخ حواله‌های ارزی بازار که می‌رفت تا اندکی با افزایش تقاضا رو به رو شود، مجددا به کما رفته است.