مدیرعامل شرکت پرورش داده‌ها گفت: در حالی ما از نظر فنی از چینی‌ها برتر بودیم در آستانه انعقاد قرارداد با اپراتور سوم برای انجام بخش فناوری اطلاعات آن، شرکت هوواوی با کاهش یکباره ۲۰ میلیون یورو از مبلغ قرارداد پیمانکار این اپراتور شد. احمد بیدآبادی در هفدهمین نمایشگاه الکامپ در گفت‌وگو با فارس و با اشاره به اعلام آمادگی پرورش ‌داده‌ها برای حضور در پروژه اپراتور سوم گفت: یک سال برای قرارداد با اپراتور سوم تلاش و رفت و آمد کردیم و در این راه نیز یک و نیم میلیارد تومان نیز هزینه کردیم.

وی ادامه داد: حتی پس از یک سال برای انجام بخش فناوری اطلاعات این پروژه، با اپراتور سوم قرارداد نیز امضا کردیم. رییس هیات‌مدیره شرکت پرورش داده‌ها ادامه داد: شرکت هوواوی چین که دید قرارداد ما و اپراتور سوم جدی شده به یک‌باره مبلغ پیشنهادی را ۲۰ میلیون یورو کاهش داد و گفت که به صورت فاینانس، مبلغ را دریافت می‌کند.

بیدآبادی گفت: به این ترتیب مسوولان اپراتور سوم از انعقاد قرارداد با ما منصرف شدند و با هوواوی چین قرارداد امضا کردند و هم‌اکنون چینی‌ها این پروژه را انجام می‌دهند. وی اظهار کرد: فاینانس به ابزاری در دست چینی‌ها تبدیل شده است که این امتیاز ویژه چینی‌ها، طرف قرارداد می‌تواند مبلغ قرارداد را در مدت پنج سال آینده و به صورت قسطی به چینی‌ها پرداخت کند؛ بانک مرکزی ایران نیز تضمین می‌کند که برای مثال اپراتور سوم، این پول را در پنج سال آینده به چینی‌ها پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در پروژه اپراتور سوم از چینی‌ها چیزی کم نداشتیم، گفت: حتی توانایی‌های برتر فنی ما، باعث شد که از نظر فنی امتیاز بیشتری از چینی‌ها به دست آوریم و برای انجام پروژه انتخاب اول شویم؛ اما چینی‌ها از هر راهی، با ارائه پیشنهادهای ارزان‌تر مشتری‌ها را به سمت خودمی‌کشند.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد بنابراین در جاهایی که گفته می‌شود، پروژه‌ها جدید هستند و متخصصان ایرانی توانایی علمی انجام آن را ندارند، نیز می‌توانیم از مشاوران خارجی بهره ببریم و کار را یاد بگیریم؛ لزومی ندارد که با این بهانه فرصت انجام پروژه را از دست بدهیم و صفر تا صد پروژه‌ها را به خارجی‌ها واگذار کنیم. این درحالی است که دو روز پیش اعلام شد که شرکت چینی هواووی در نظر دارد فعالیت‌های خود را در ایران کاهش دهد.

طرح جابه‌جایی شماره در نوبت تصویب نهایی

با تصویب نهایی طرح رومینگ متقابل میان اپراتورهای فعال در کشور که آیین‌نامه آن در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی است، شبکه اپراتورهای داخلی یکدیگر را پوشش می‌دهد و سیم‌کارت یک اپراتور در شبکه اپراتور دیگر از طریق رومینگ آنتن خواهد داد.

رضا تقی‌پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این مطلب درباره طرح جابه‌جایی شماره مشترک بین اپراتورها تاکید کرد: با اجرای طرح جابه‌جایی شماره بین اپراتورها، مشترک می‌تواند با حفظ شماره خود، اپراتورش را تغییر دهد و به شبکه اپراتور جدید منتقل شود که این موضوع نیز در نوبت تصویب نهایی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

است.

او درباره قیمت خدمات تلفن همراه در ایران در مقایسه با اکثر کشورها اظهار کرد: در حال حاضر ایران از نظر قیمت‌های جاری تلفن همراه جزو کشورهای متوسط جهان است.